Hlavní obsah

Tatra představila další obrněnec, Tadeas 6×6 poslouží armádě i záchranářům

Společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) představila na veletrhu Eurosatory v Paříži nový obrněnec Tadeas, který vznikal ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks. Třínápravový speciál nabídne třináctimístnou kabinu, nosnost až 10 tun, nejvyšší rychlost až 110 kilometrů a vysoký stupeň balistické i protiminové ochrany. Využití tak může najít v různých sektorech.

Foto: Tatra Defence Vehicle

Tadeas 6×6

Článek

Základem vozu je nová generace modelu Tatra Force 6×6, označení Tadeas pak vzniklo jako zkratka pro Tatra Defence Armoured Solution.

Podvozek má klasickou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou, nezávisle zavěšenými polonápravami a vzduchovým odpružením. První a třetí náprava jsou řiditelné, ve srovnání s modelem Titus 6×6 by ale druhá náprava měla být posunuta blíže ke třetí nápravě. Nosnost vozu je 10 tun, maximální hmotnost může dosahovat až 30 tun.

Karoserie s výrazným čumákem, ve kterém je kromě motoru uložena i část další techniky, slibuje velkou vnitřní výšku a prostor až pro 13 osob (dvě vpředu, až 11 vzadu). Díky základu v nové generaci modelu Tatra Force by přitom kabina měla být ve srovnání s Titusem 6×6 modernější.

Tatra vyrábí obrněnce Titus pro armádu, první kus zkušebně vyhodí do povětří

AutoMoto

Na střeše mohou být instalovány poklopy či dálkově ovládané zbraňové systémy, vzadu je pak sklopná rampa, která může být lemována praktickými úložnými schránkami.

Primárně je vůz určen pro využití v armádě, například v roli velitelského či spojovacího vozidla, pancéřované sanitky atd. Nástavba je ovšem navržena jako dělená, vůz tak lze dodat pouze s přední kabinou, vzadu pak může být nástavba dle přání zákazníka. Od různých armádních úprav, až po verzi pro využití hasiči, policisty či záchranáři.

Díky přídavnému pancéřování Tadeas nabídne balistickou ochranu čtvrté úrovně dle kritérií STANAG 4569, odolat by tak měl i výbuchu min nebo zásahům z těžkých zbraní ráže 14,5×114 mm.

Konstrukce měla být navržena velmi univerzálně, jak uvádí CZ Defence, díky čemuž umožňuje zástavbu různých pohonných jednotek. Nechybí vzduchem chlazený motor V8 Tatra, alternativou jsou motory Caterpillar nebo Cummins. Motory jsou spojeny s automatickými převodovkami, v podvozku je pak dvoustupňová přídavná převodovka.

Nejvyšší rychlost se v závislosti na pneumatikách pohybuje od 90 po 110 km/h, díky dvěma odděleným nádržím na 400 litrů paliva pak vůz slibuje dojezd na silnici kolem 700 kilometrů. I nádrže přitom mohou být chráněny pancéřováním nebo systémem samozacelování.

Expediční Tatra se na cestě kolem světa zřítila ze svahu v Tádžikistánu

AutoMoto

Obrana uzavřela rámcovou dohodu na nákup nákladních vozů Tatra až za 13,35 miliardy

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám