Článek
Jen málokdo by neznal kopřivnickou značku Tatra, ať už pro vysoce ceněná osobní auta, anebo pro úspěchy Karla Lopraise v Dakaru, nejnáročnější rallye světa. Tato firma právě v červnu slaví 170 let své existence. Je jak jedním z nejstarších výrobců dopravních prostředků s nepřetržitou historií na světě, tak i jedním z nejstarších výrobců nákladních a osobních aut se spalovacími motory.
Chrysler slaví 95 let. Provázely ho velké úspěchy, ale i řada problémů
Ony „dopravní prostředky” jsou klíčové, neboť Tatra od počátku své existence v červnu roku 1850 - tehdy byla založena Ignácem Šustalou - vyráběla kočáry a bryčky k tažení koňmi.
V roce 1891 se do firmy, která se jmenovala Ignatz Schustala & Comp., vložili vídeňští bankéři Guttmanové a vznikla firma se známějším názvem Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. První slovo odkazuje na místo, kde firma dodnes sídlí - v Kopřivnici, německy Nesselsdorf.
O šest let později, v roce 1897, přichází první automobil - Präsident. O jeho výrobu se nejvíce zasloužil Hugo Fischer von Röslerstamm. Rok nato vyjel z bran továrny i první nákladní automobil.
Logo NW se začalo používat až později, v roce 1911. Označení „Tatra” se začalo používat až v roce 1919 a vzniklo podle pohoří Tatry, kde se testoval model NW U, později nazývaný Tatra 10. Poháněl ho 5,3l řadový šestiválec o výkonu okolo 68 koní.
K důležitým milníkům historie Tatry patří rok 1923, kdy konstruktér Hans Ledwinka navrhl tzv. „tatrováckou koncepci” - nosný rám vozu, který se skládá z centrální nosné roury, na niž jsou zavěšena kola pomocí kyvných polonáprav, na sobě vzájemně nezávislých.
Toto řešení není z hlediska jízdních vlastností na silnici zrovna ideální, neboť při propružení se poměrně zásadně mění i odklon kola, což znamená obtížně předvídatelnou přilnavost pneumatiky. Pro nákladní auta se však hodí tak dobře, že ho Tatra používá dodnes.
Další zásadní zápis Tatry do dějin, a to tak velký, že ji díky němu znají na celém světě, byl model T 77 - první auto na světě s aerodynamickou karoserií. Přinejmenším stejně proslulý je jeho nástupce T 87, který měl i slabší verzi, pojmenovanou T 97.
Po druhé světové válce se Tatře povedl další majstrštyk - model T 603, ve své době vyhrazený špičkám KSČ, je dnes ceněným veteránem. Stejně jako T 613, který ho nahradil ve stejné funkci, ale modernějším designu italské karosárny Vignale.
Produkce Tatry se v druhé polovině 20. století zaměřila zejména na těžká nákladní auta pro civilní i vojenské použití na silnici i v terénu. Nejznámější modely jsou „čumákové” T 138 z let 1959-1971, T 148, vyráběná v letech 1972-1982, a trambusová T 815, která se od roku 1982 vyrábí po řadě modernizací dodnes.
Právě Tatra 815 byla základním stavebním kamenem nabídky značky i v době přechodu československého hospodářství z centrálně plánovaného do tržního na přelomu 80. a 90. let. Tehdy ještě byl ve výrobě i model T 613, který byl později modernizován na T 700, ale ani jeden nebyl schopen na volném trhu obstát v konkurenci značek Mercedes-Benz a BMW. V roce 1998 byla výroba osobních aut ukončena.
Dnes Tatra nabízí těžká nákladní auta pro řadu odvětví - armádu, stavebnictví, ropný průmysl, zemědělství, lesnictví, hasiče či komunální využití.