Článek
Sedan – klasický typ karoserie. Jedná se o čtyřdvéřový, nejčastěji pětimístný automobil, který má oddělený zavazadlový prostor od druhé řady sedadel. Na rozdíl od liftbacku se víko zavazadlového prostoru otvírá v menším úhlu; u praktičtějšího liftbacku se víko otevírá celé, včetně zadního prosklení. Příkladem sedanu je BMW řady 5, VW Passat, Škoda Superb první generace (pro zajímavost – druhá generace s technologií TwinDoor patří jak mezi liftbacky, tak mezi sedany).
Liftback – pětidvéřový typ automobilu s dvouprostorovou karoserií. Součástí pátých dveří je i prosklení, které se otevírá celé (na rozdíl od sedanu). Typickým příkladem liftbacku je Škoda Octavia (obě novodobé generace) či Ford Mondeo (to se nabízí jako liftback i sedan).
Kombi – jde o automobily s velkým zavazadlovým prostorem, které obvykle vznikly z karosářských verzí sedan, hatchback či liftback. Vozy kombi mají obvykle pětidvéřovou dvouprostorovou karoserii, sedadla jsou ve dvou řadách a zadní část je kolmá a prosklená až k C sloupkům karoserie.
Páté dveře jsou většinou nedělené a prostor mezi druhou řadou sedadel a zavazadlovým prostorem není oddělen. Každý výrobce označuje vozy typu kombi jinak, kromě nejobvyklejšího Combi se lze setkat s označením SportsTourer (Opel), Tourer (BMW), Avant (Audi) či SW (Peugeot).
Hatchback – jde o dvouprostorovou karoserii se třemi nebo – a to je častější - pěti dveřmi. Pro zjednodušení lze uvést, že jde v podstatě o kratší kombi. Prostor pro 4 – 5 cestujících není oddělen od zavazadlového prostoru. Typickým příkladem hatchbacku je Škoda Fabia (a také Favorit či Felicia), Peugeot 206 (207), Hyundai i20 nebo Seat Ibiza.
Kupé – jde o výhradně dvoudvéřovou uzavřenou karoserii. Střecha se často plynule svažuje prudce vzad (např. Porsche 911). Interiér je určen pro dvě až čtyři osoby, zadní sedadla ale bývají bez výjimky nouzová. Kupé obvykle mají silnější pohonnou jednotku a často jde o sportovní nebo sportovně laděné modely (Nissan 370Z, Audi TT apod.).
V současné době některé automobilky (Audi, Mercedes-Benz) prodávají tzv. čtyřdvéřová kupé. Jde o nepřesné označení, kupé musí být výhradně dvoudvéřové.
Kabriolet (roadster) – jde o čtyřmístný vůz se stahovací střechou. Střecha může být plátěná či kovová, může se natahovat (stahovat) elektronicky či ručně. Kabriolet pro dva cestující se nazývá roadster. Kabriolety vyrábí mnoho výrobců, za všechny jmenujme třeba Mercedes-Benz E Cabriolet nebo Volvo C70, příkladem roadsteru je například Mazda MX-5.
Targa – jde o kombinaci kupé a kabrioletu. Na rozdíl od kupé má targa odnímatelnou střechu. Tento typ vozů se dostal do povědomí zejména díky německé automobilce Porsche, která na toto označení vlastní ochrannou známku. Vozy typu targa nabízí také americké automobilky, případně britský Lotus.
Limuzína – jde o sedan se čtyřmi nebo šesti dveřmi, který má oddělený prostor mezi řidičem a posádkou. Sedadla jsou často umístěna proti sobě (jedna řada je umístěna proti směru jízdy). V Německu se termínem limuzína (Limousine) označuje i běžný sedan.
MPV – jde o rodinná vozidla, která uvezou pět až osm pasažérů. Obvykle mají dvě řady sedadel, výjimkou není ani třetí řada sedadel (může být sklopná do podlahy, takže automaticky nezmenšuje zavazadlový prostor). U některých modelů jsou zadní dveře posuvné, případně se otevírají proti směru jízdy (Opel Meriva). MPV je anglická zkratka a znamená Multi-Purpose Vehicle – víceúčelové vozidlo. Typickým příkladem je VW Touran, Ford Galaxy, z menších MPV pak Škoda Roomster či Opel Meriva.
SUV – jde o automobily s vyšší světlou výškou, které vypadají často jako off-roady. Zkratka SUV znamená Sport Utility Vehicle, což je v tomto případě hodně nepřesné označení. Proti off-roadům je u SUV kladen výrazně větší důraz na pohodlí a celkový komfort a luxus. Vozy SUV jsou svými rozměry buď menší (Škoda Yeti) nebo větší (BMW X5, Audi Q7 apod.). Ne vždy mají vozy SUV pohon obou náprav.
Off-road – jde o automobil často zaměňovaný s SUV. Špatně se těmto vozům říká jeep („džíp“) podle legendární americké automobilky – občas lze zaslechnout komickou větu „vlastním džíp Audi Q7“.
Automobily typu off-road v terénu zvládají řádově mnohem více než vozy typu SUV. Pro off-roady je typická větší světlá výška, pohon všech kol a často redukční převodovka. Mezi typické zástupce patří Mercedes-Benz třídy G a Land Rover Defender.