Hlavní obsah

Tak 70, nebo 17 milionů? Proslulý aukční dům zpackal dražbu

Porsche Type 64 mohlo být s náskokem nejdražší auto na světě, prodané v aukci. Místo toho se neprodalo vůbec, a to kvůli chybě aukčního domu RM Sotheby's, který dražbu pořádal.

Foto: RM Sothebys

Porsche Type 64

Článek

Nejstarší Porsche na světě jde do aukce, psali jsme v květnu. Nejde o prototyp 356 No. 1, ale o vůz ještě starší, prototyp závoďáku s označením Type 64 z roku 1940, jemuž logo na nose přibylo až mnohem později. Vyvinul ho Ferdinand, nikoliv Ferry Porsche, a je to „chybějící” dílek mezi KdF-Wagenem a právě zmíněným 356 No.1.

Očekávalo se, že vůz bude prodán za zhruba 20 milionů dolarů, tedy cca 464,4 milionů korun. Jenže když vůz vyjel na pódium, na displeji se objevila částka 30 milionů dolarů, tj. asi 696,6 milionu korun.

Snad blízkostí výslovnosti anglických čísel z řádu „náct” a „cet” - zvukově je rozdíl mezi „thirteen”, tedy třináct, a „thirty”, tedy třicet. Podobně, jako tomu bylo v pozdější části aukce, kdy bylo přihozeno, například u částek „seventeen”, tedy sedmnáct, a „seventy”, tedy sedmdesát, hlavně v umístění přízvuku na odlišných slabikách - bylo 13 zaměněno za 30 a na displeji se chybně objevilo to vyšší číslo.

Zájemci přesto přihazovali jako diví; nutno říci, že na tomto videu sběratele Davida Leea je slyšet spíš „forty”, „fifty” apod. A když licitátor upřesnil, že na displeji je chyba a má tam být 17 milionů, nikoliv 70, přihazování se zastavilo.

Taková částka ale byla nižší, než minimum stanovené prodávajícím, takže vůz majitele nezměnil. Konec aukce byl provázen nesouhlasem účastníků. „Licitátor měl britský přízvuk a neříkal číslovky 'náct' dobře,” komentoval Lee později aukci pro Bloomberg.

Aukční dům RM Sotheby's později vydal prohlášení, ve kterém uvedl, že „příhozy byly omylem přeslechnuty a zobrazeny na displeji, což vedlo k nešťastnému zmatku v místnosti” a že nejvyšší nabídka byla 17 milionů dolarů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám