Hlavní obsah

Syntetická paliva mají snížit emise uhlíku až o čtyři pětiny

Syntetická paliva by mohla používat i současná běžná auta, jejich emise CO2 by byly až o 80 procent nižší. Pokud je bude možné využít, objeví se na trhu ještě před plánovaným zákazem spalovacích motorů v roce 2035, řekl Právu Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Některé země včetně Česka se staví proti faktickému zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, pokud nebude umožněno tato auta provozovat se syntetickými palivy. Z čeho se taková paliva mohou vyrábět?

Můžeme využívat dřevní hmotu, plasty, lignocelulózu a z ní vyrobit vyspělá biopaliva, nebo lze zachytávat CO2 z atmosféry a spolu se zeleným vodíkem konverzními postupy vyrobit kvalitní syntetický benzín, naftu nebo petrolej.

Na těchto nízkouhlíkatých kapalných palivech se pracuje, ale teď je ještě příliš brzy na to, aby s tím výrobci přišli na trh. Velcí světoví petrolejáři, ale i další světové firmy se budou určitě snažit, aby to bylo před rokem 2035 za předpokladu, že v konkurenci pohonů zůstanou spalovací motory.

Když říkáte nízkouhlíková, o kolik bude jejich uhlíková stopa nižší?

Jejich uhlíková stopa bude velice nízká. Minimálně o 70 až 80 procent nižší, než je u současných paliv. Třeba elektromobily ale mají také uhlíkovou stopu, když se elektřina vyrábí z energetického mixu, v němž je i uhlí.

Foto: Právo

Václav Loula

Jak nákladné bude tato nová paliva vyrábět? Bude jejich cena vyšší než u klasických fosilních paliv?

Bude se jednat o nový druh paliv a je příliš brzo na to říci, jaké budou náklady. Ale odhaduji, že budou vyšší než u klasických fosilních paliv. Budou záviset na tom, jaké bude zdanění těchto paliv.

Co to bude znamenat pro majitele aut? Budou nutné nějaké úpravy?

Bude to mít obdobné vlastnosti, jako mají benziny a motorové nafty v dnešní době. Budou to kapalná paliva, a tak může zůstat i stávající infrastruktura čerpacích stanic a určitý podíl spalovacích motorů na trzích s pohonem na syntetická paliva.

Na jaký pohon budou tedy auta jezdit?

Nebudou existovat jen syntetická paliva. Je třeba respektovat určitou konkurenci v pohonech. Budou syntetická paliva, vedle toho například také zkapalněný plyn, vodík – ať už formou palivového článku nebo zkapalněného vodíku – a elektromobilita.

Do té doby musíme postupovat s ekologizací fosilních paliv, zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů a snižovat emise jak ve standardní naftě, kde je dnes sedm procent bio složky, tak u automobilových benzinů, kde může být až 10 procent biosložky. Postupně se bude zvyšovat i podíl vyspělých bio­paliv.

Česko obrátilo. Chce šanci pro spalovací motory

Ekonomika

Výjimka ze zákazu spalovacích motorů je na dobré cestě, řekl německý ministr dopravy

AutoMoto

Výběr článků

Načítám