Hlavní obsah

Syntetická paliva jsou drahá, budoucnost je v mikromobilitě, říká šéf Cupry

Značka Seat bude směřovat k mikromobilitě navzdory tomu, že o leon či tarraco je velký zájem. A Cupra je sportovní dost, nepotřebuje sporťák či roadster, řekl novinářům Wayne Griffiths, generální ředitel Seatu a Cupry.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Zástupci značky Cupra nejednou hovořili o tom, že tato „dcera“ Seatu má elektrickou budoucnost. U příležitosti výroční tiskové konference ji Wayne Griffiths, generální ředitel Seatu S.A., a David Powels, viceprezident pro oblast financí, trochu přiblížili.

Jedna ze zajímavých informací se týká chystaného modelu Terramar, který se má v produkční formě odhalit v příštím roce. Nebude ryze elektrický, nýbrž plug-in hybridní, a velmi pravděpodobně bude stát na platformě MQB. Podle Griffithse se totiž bude vyrábět v závodě Audi v Maďarsku, kde ingolstadtská automobilka montuje právě vozy na tomto technickém základě.

Terramar bude podle něj mít novou generaci plug-in hybridního pohonného ústrojí, při jejímž vývoji je cílem zhruba stokilometrový dojezd na elektřinu. A také to bude poslední auto značky Cupra, které nebude bateriovým elektromobilem.

Automobilky Seat a Cupra se po dvou letech vrátily do zisku, loni firma vyrobila 481 tisíc aut

AutoMoto

Nebude se automobilka ubírat směrem k investicím do syntetických paliv, která už Porsche, rovněž součást koncernu Volkswagen, začalo v Chile vyrábět? Podle Griffithse jsou poměrně drahá a zřejmě nebudou ihned pro masový trh, ale spíš pro vysokovýkonná vozidla, jejichž zákazníci si mohou dražší provoz dovolit.

Značka zároveň příliš nehoví skutečně sportovním vozům, roadsterům či kupé. Podle Griffithse je Cupra už dost sportovní a tyto segmenty jsou na trhu velmi malé, takže to v současnosti není priorita.

Foto: Cupra

Cupra Tavascan, Terramar a Urban Rebel

Vedení Seatu S.A., pod nějž značky Seat a Cupra patří, se už při tiskové konferenci nechalo slyšet, že Seat se bude soustředit na mikromobilitu. V současnosti však tato automobilka má v nabídce několik modelů, u nichž bude velmi brzy čas na modernizaci - zejména leon a tarraco.

Na otázku, jak to s nimi bude, nicméně Griffiths neodpověděl přímo. Tyto modely podle něj mají budoucnost, je o ně zájem, ale kdy a v jaké míře lze facelifty čekat, neřekl. Sdělil ale, že v budoucnu nebudou značky Seat a Cupra sdílet modely, což naznačuje, že ostrý leon před sebou příliš dlouhý život nemá.

Cupru Leon už pořídíte se stejnými motory jako Seat

AutoMoto

David Powels se rozhovořil o tom, nakolik jiná je výroba elektromobilů oproti spalovacím motorům. Pořád to podle něj je montáž, jen místo motorů a převodovek do továrny subdodavatelé dodávají baterie. Podstatná je změna na straně lidské pracovní síly - soubor znalostí a zkušeností pro výrobu konvenčního vozu je jiný, než když se montuje elektromobil.

Některé automobilky v rámci přechodu na výrobu elektromobilů propouštějí své zaměstnance, jiné zase hovoří o tom, že to hrozí. Seat a Cupra na tom ve výsledku nebudou jinak, ale „nikoho nebudeme nutit opustit naše továrny“, nechal se slyšet Powels.

Snižování počtu zaměstnanců v budoucnu nepřímo uznal jako reálnou možnost, jakékoliv snižování ale podle něj bude „sociálně odpovědné“. To znamená například předčasné důchody pro některé pracovníky.

Nejen syntetická paliva. Itálie chce výjimku pro biopaliva

AutoMoto

Odsoudil také jistou nepředvídatelnost Evropské unie ve vztahu k požadavku na nulové emise CO2 z nových aut od roku 2035 a také k normě Euro 7. Automobilky podle něj mohou vyvíjet řešení, ale potřebují k tomu dostatečně dlouho dopředu znát legislativní rámec.

Pokud ten jasný není, může to podle něj mít dalekosáhlé důsledky, a to až k zastavování výroby některých aut. To má samozřejmě za následek ekonomické ztráty a hrozí mimo jiné propouštění zaměstnanců.

Zrovna emisní norma Euro 7 má podle něj prvky, které nikdo nečekal, a také se má zavést velmi brzy. Věří však, že se podaří najít řešení, v němž budou zohledněny zájmy nejen ochrany životního prostředí, ale také zájmy zákazníků, výrobců aut a dodavatelského řetězce.

Emisní norma Euro 7 by zabránila Škodě vyrábět kamiq, scalu a fabii, tvrdí odbory

AutoMoto

Výběr článků

Načítám