Článek
Takata totiž vyrobila airbagy doslova vražedné. Bylo prokázáno, že nafukovací systém vadných airbagů může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. V souvislosti s tím bylo po celém světě hlášeno nejméně deset úmrtí a 139 zraněných. Po ročním zkoumání v nafukovacím systému bylo zjištěno, že je jako hnací náplň použit nestabilní dusičnan amonný. Tato látka, je-li vystavena vlhkosti, může způsobit prudkou explozi. Vysoušecí prostředek ovšem spolu s ní ve zkoumaných airbazích nebyl.
Dosud bylo svoláno po celém světě asi 30 miliónů automobilů a dokonce i motocykly Honda Goldwing. [celá zpráva]
Ale nekončí to. Automobilky postupně svolávají majitele jednotlivých modelů k servisní prohlídce, kde jim bude zkontrolován nebo vyměněn vadný airbag. Za poslední týden tak dostali vzkaz od servisu lidé mající vozy Honda Fit, Civic a Accord, jejichž výroba spadá do let 2009 až 2011. Celkově se vyšplhá množství vozů Honda takto svolaných na hodnotu 668 000 vozidel.
Stejně tak přistoupila ke svolávací akci i německá značka BMW, ale s vozy pro japonský trh. Říkáte si, že toto číslo nebude nijak velké? Jenže jde o 44 modelů z let 2004 až 2012! A tak se tato hodnota vyšplhá až na 110 000 vozidel.
Samozřejmě, že všechno bude vyúčtováno firmě Takata, která pravděpodobně kvůli tomu zkrachuje. Vždyť výměna vadných airbagů se dotkla miliónů aut značek Volkswagen, Honda, Mazda, Chrysler, General Motors, Toyota, Mazda nebo Ford a jde o největší svolávací akci v dějinách automobilismu.
Takata nemůže za všechno
Ve světle těchto gigantických servisních akci působí docela směšně žádost firmy Pagani, aby majitelé supersportů Huayra také navštívili servis, kde jim za třicet minut bude vyměněna součástka v jejich airbagu. Ale ono to tak směšné není, když auto za 25 miliónů korun má airbag, který není dostatečně dobře zkompletován, a tak se při nehodě může stát, že se nenafoukne v požadovaném tvaru a velikosti.