Článek
Na první pohled obyčejný automobil, ovšem vybaveny červeným trojúhelníkem na zádi a jedoucí rychlostí do 30 km/h, za jehož volantem sedí nezvykle mladý řidič. Tak může vypadat tzv. A-traktor, specialita švédských silnic, která se začala rodit během dvacátého století ve venkovských oblastech Švédska a dnes je mimořádně populární mezi tamními teenagery.
Ve Švédsku, podobně jako v Česku, mohou lidé řídit osobní automobily od 18 let. Výjimku ale tvoří právě stroje registrované jako A-traktor, které lze řídit od patnácti let. Jako A-traktor přitom může být registrován prakticky jakýkoliv automobil, včetně SUV a pick-upů, který projde několika úpravami.
Pravidla pro úpravy těchto strojů se v minulosti mnohokrát změnila, přičemž k poslední změně došlo v roce 2020. Tato úprava pravidla rozvolnila a k přestavbě vozu na A-traktor požadovala jen několik snadných zásahů. Na první pohled tak A-traktory prozrazuje hlavně červený trojúhelník s oranžovým středem a nezvykle pomalá rychlost, která je omezovačem stanovena na maximálních 30 km/h.
Od patnácti i v porsche. Švédští teenageři mohou jezdit skoro čímkoliv, ovšem pomalu
Efekt rozvolnění pravidel byl poměrně výrazný – zatímco v roce 2019 bylo registrováno 25 419 A-traktorů, koncem roku 2022 už to bylo 52 711, jak uvádí Guardian. S počtem strojů ale vzrost i počet dopravních nehod, a to téměř o dvouapůlnásobek – na 931. Riziko zranění či smrtelné nehody v A-traktoru je přitom podle Guardianu ve srovnání s běžným osobním autem až čtyřnásobné.
Smrtelné nehody jsou sice vzácné, přesto k nim dochází. Velký vliv na ně má rychlost, přičemž povolených 30 km/h by nebyl problém. Podle policistů ale mnozí majitelé těchto vozů obcházejí vestavěné omezovače, které jsou podmínkou pro registraci A-traktoru, a odemykají si tak plný výkon vozidla. K deaktivaci přitom používají různá skrytá tlačítka či ovladače.
Začínají se tak objevovat hlasy, že by tzv. A-traktory měly být zakázány. Tento názor ale naráží zejména ve venkovských oblastech Švédska, kde jsou považovány za důležitý prvek mobility pro mladé a součást tradic.
Ve snaze zvýšit jejich bezpečnost tak Švédsko alespoň přistoupilo k vyžadování použití bezpečnostních pásů a omezení počtu cestujících na počet sedadel v kabině. Může to znít překvapivě, ale dříve nebylo vyžadováno ani to. Další budoucnost A-traktorů pak bude zřejmě záviset na tom, jak se tato opatření projeví.