Článek
Vybraná dálnice je E20, která se nachází mezi velkými švédskými městy Stockholmem, Göteborgem a Malmö, uvádí web EuroNews. Bude to první část většího plánu, který předpokládá, že přes 3000 kilometrů švédských silnic dostane technologii dobíjení za jízdy. Není však dosud jasné, o jakou technologii přesně půjde.
Švédsko je průkopníkem v testování elektrifikovaných silnic a již vyzkoušelo tři řešení. V roce 2016 byl otevřen dvoukilometrový úsek silnice v Gävle ve středním Švédsku, který používal nadzemní elektrické vedení, které umožnilo nákladním vozidlům dobíjet pomocí pantografů – podobně jako elektrický vlak nebo tramvaj.
Později byl 1,6kilometrový úsek silnice v Gotlandu elektrifikován pomocí nabíjecích cívek umístěných pod asfaltem. V roce 2018 společnost Trafikverket představila první nabíjecí kolejnici na světě na úseku dlouhém dva kilometry, která umožnila elektrickým nákladním vozům spustit pohyblivé rameno, které nabralo energii.
Autonomní jaguar váhal v nestandardní situaci. Uhnout policii mu trvalo minutu a půl
Zatímco použití nadzemního elektrického vedení je výhradně pro nákladní vozidla, indukční systém pod silnicí mohou využít i osobní auta, pokud automobilky na tuto technologii přistoupí.
Tato technologie funguje podobně jako bezdrátové nabíjení Qi v mobilních telefonech. Pod vozovkou je zapuštěna podložka nebo deska a elektrická vozidla, která jsou vybavena přijímací cívkou, se při průjezdu dobíjejí. Takové prototypy byly také vyzkoušeny v Německu a americkém Michiganu.
Technologie by nejen prodloužila dojezd, ale mohla by také vést k levnějším elektromobilům díky menším bateriím.
Podle výzkumníků by bylo potřeba elektrifikovat pouze 25 procent švédské silniční sítě, aby představovalo nejúčinnější možnost. Euro News uvádí, že Švédsko uzavřelo partnerství s Německem a Francií za účelem sdílení zkušeností a výzkumných zjištění, zatímco Spojené království, USA a Indie také zdvojnásobují své úsilí o výstavbu elektrifikovaných silnic.