Článek
„To nejlepší ze dvou světů,” stojí u začátku tiskové zprávy, kterou americký Ford představuje Mustang Lithium, koncept pro tuningovou SEMA Show v Las Vegas, která probíhá právě v těchto dnech. Připravil ho ve spolupráci s firmou Webasto, která je u nás nejznámější jako výrobce nezávislého topení do aut.
Můžeme se bavit o okýnkách v kapotě, kovaných kolech, o 2,5 cm sníženém podvozku nebo karbonových doplňcích, ale to nejpodstatnější na tomhle autě je pohonné ústrojí. Tvoří ho totiž elektromotor a šestistupňová manuální převodovka.
Teoreticky to není nic tak úžasného, převodovce je v podstatě jedno, jaký motor k ní připojíte, ale v praxi mají elektromobily v drtivé většině případů jednostupňovou převodovku, protože to prostě stačí na dobrou akceleraci i použitelnou maximální rychlost. Tenhle koncept však ukazuje, že máte-li rádi manuální řazení, nemusí být nutné se ho vzdát ani u elektromobilu.
Onou převodovkou je šestikvalt Getrag MT82, prověřený při čtvrtmílových sprintech. Velmi odolná převodovka je nutná, protože elektromotor dává 912 koní a 1356 newtonmetrů. Taková čísla jsou srovnatelná leda se značkami jako Koenigsegg nebo Rimac.
Extrémní výkon je možný díky baterii, která je druhým nejvýznamnějším dílkem skládačky. Ta pochází právě od Webasta, má 800V architekturu – stejně jako Porsche Taycan – a je schopná vydat až megawatt elektrického výkonu.
Jak stojí i výše, tohle auto je „pouze” konceptem pro SEMA Show, nebude se vyrábět. Tedy, alespoň ne v tomto stavu – nějaký elektrický Mustang asi dřív nebo později přijde, a to i mimo avizovaný crossover.
Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit
„Ford se netají faktem, že chce elektrifikovat svá nejpopulárnější jména. Tenhle jedinečný prototyp Mustangu je pro nás skvělá příležitost, jak ukázat, že elektrifikovaná pohonná ústrojí dokážou nabídnout výkony v autě, které zákazníci znají a milují,” říká Hau Thai-Tang, šéf vývoje a nákupů u Fordu.