Článek
Třebaže Suzukiho firma na tkalcovské stavy byla úspěšná, ve 30. letech 20. století začala na základě poptávky zákazníků pracovat na malých automobilech. V roce 1939 měla hotové dva prototypy, které byly poháněné čtyřdobým čtyřválcem s kapalinovým chlazením, objemem necelého 0,8 litru a výkonem 13 koní. Se začínající druhou světovou válkou však vláda označila civilní osobní auta za nedůležitá a vývoj zastavila.
Po válce se firma Suzuki vrátila k tkalcovským stavům a byznys vzkvétal tím spíš, že americká vláda posvětila vývoz bavlny do Japonska. Domácí textilní průmysl tedy stavy potřeboval. Jenže v roce 1951 přišel krach trhu s bavlnou.
Suzuki se tedy rozhodl vrátit k motorovým vozidlům; po válce Japonsko potřebovalo levné způsoby přepravy a řada firem prodávala malé spalovací motory, které si lidé připevňovali k bicyklům.
Spíš než aby je kopíroval, postavil vlastní stroj a nazval ho Power Free. Nebyla to skutečná motorka, spíš motokolo – jezdec mohl šlapat jako na kole, nebo mu ve šlapání mohl pomáhat motor, anebo mohl motor hýbat strojem sám. Byl to dvoutakt o objemu 36 ccm.
Test Suzuki Swift Sport: Stále nadšený, moderní doba si už ale ukusuje
Výroba automobilů na sebe nenechala dlouho čekat. Zkraje roku 1954 začala firma pracovat na dvoustopém vozidle; zvažovala koncepci motoru vpředu a pohonu zadních kol, nebo „vše vzadu”, kterou ve světě proslavil Volkswagen Typ 1, řečený Brouk.
Nakonec ale svůj vůz založila na Lloydu 400, vyráběném německým Borgwardem, a nazvala ho Suzulight SF od Suzuki Four-wheel car, tedy čtyřkolové auto Suzuki. Mělo motor vpředu napříč – dvoutaktní dvouválec o objemu 360 ccm, takže vůz plnil předpisy nejmenší japonské kategorie aut keidžidoša, dnes známé jako kei cars – a pohon předních kol.
Původní SF bylo v roce 1959 nahrazeno modelem TL. Jeho výrobní linku záhy zničil tajfun Vera, ale automobilka byla schopna během čtyř měsíců postavit novou výrobní linku, modernější a s větší kapacitou.
Koncem 60. let přestalo Suzuki používat pro svá auta jméno Suzulight a začalo s výrobou modelu LJ10, který byl první japonským kei carem s pohonem všech kol. Vývoj nebyl jeho vlastní, Suzuki odkoupilo práva na HopeStar ON360 poté, co automobilka Hope Motor Co. prodala asi 15 kusů a provedlo pár úprav. Tento vůz byl předchůdcem veleúspěšného malého offroadu Jimny.
Nové Suzuki Jimny si můžete nechat upravit podle dakarského speciálu
Dnes je Hamamacu osmisettisícovým městem a firma Suzuki prodává auta i motorky po celém světě. Jen automobilů loni prodala přes tři miliony.