Hlavní obsah

Suzuki slaví 110 let. Začínalo od aut velmi daleko

Jak souvisí tkalcovské stavy s automobily? V drtivé většině případů nijak – až na jediný, na japonskou firmu Suzuki. Ta totiž zprvu vyráběla právě tkalcovské stavy; v říjnu roku 1909 byla založena Mičiem Suzukim pod názvem Suzuki Loom Company. Stalo se tak ve vesnici Hamamacu v prefektuře Šizuoka na ostrově Honšú.

Foto: Suzuki

Suzulight SF bylo prvním automobilem značky Suzuki.

Článek

Třebaže Suzukiho firma na tkalcovské stavy byla úspěšná, ve 30. letech 20. století začala na základě poptávky zákazníků pracovat na malých automobilech. V roce 1939 měla hotové dva prototypy, které byly poháněné čtyřdobým čtyřválcem s kapalinovým chlazením, objemem necelého 0,8 litru a výkonem 13 koní. Se začínající druhou světovou válkou však vláda označila civilní osobní auta za nedůležitá a vývoj zastavila.

Foto: Suzuki

Firma Suzuki byla v roce 1909 založena jako výrobce tkalcovských stavů. Tohle je jeden z nich.

Po válce se firma Suzuki vrátila k tkalcovským stavům a byznys vzkvétal tím spíš, že americká vláda posvětila vývoz bavlny do Japonska. Domácí textilní průmysl tedy stavy potřeboval. Jenže v roce 1951 přišel krach trhu s bavlnou.

Suzuki se tedy rozhodl vrátit k motorovým vozidlům; po válce Japonsko potřebovalo levné způsoby přepravy a řada firem prodávala malé spalovací motory, které si lidé připevňovali k bicyklům.

Foto: Suzuki

První sériově vyráběné motorové vozidlo firmy Suzuki bylo motokolo, zvané Power Free.

Spíš než aby je kopíroval, postavil vlastní stroj a nazval ho Power Free. Nebyla to skutečná motorka, spíš motokolo – jezdec mohl šlapat jako na kole, nebo mu ve šlapání mohl pomáhat motor, anebo mohl motor hýbat strojem sám. Byl to dvoutakt o objemu 36 ccm.

Test Suzuki Swift Sport: Stále nadšený, moderní doba si už ale ukusuje

Testy

Výroba automobilů na sebe nenechala dlouho čekat. Zkraje roku 1954 začala firma pracovat na dvoustopém vozidle; zvažovala koncepci motoru vpředu a pohonu zadních kol, nebo „vše vzadu”, kterou ve světě proslavil Volkswagen Typ 1, řečený Brouk.

Nakonec ale svůj vůz založila na Lloydu 400, vyráběném německým Borgwardem, a nazvala ho Suzulight SF od Suzuki Four-wheel car, tedy čtyřkolové auto Suzuki. Mělo motor vpředu napříč – dvoutaktní dvouválec o objemu 360 ccm, takže vůz plnil předpisy nejmenší japonské kategorie aut keidžidoša, dnes známé jako kei cars – a pohon předních kol.

Foto: Suzuki

Suzulight měl řadu verzí, tohle je minidodávka Carry z roku 1968.

Původní SF bylo v roce 1959 nahrazeno modelem TL. Jeho výrobní linku záhy zničil tajfun Vera, ale automobilka byla schopna během čtyř měsíců postavit novou výrobní linku, modernější a s větší kapacitou.

Foto: Suzuki

Suzuki LJ10 bylo prvním kei carem s pohonem všech kol. Patřilo k prvním autům, která měla jméno Suzuki, nikoliv Suzulight.

Koncem 60. let přestalo Suzuki používat pro svá auta jméno Suzulight a začalo s výrobou modelu LJ10, který byl první japonským kei carem s pohonem všech kol. Vývoj nebyl jeho vlastní, Suzuki odkoupilo práva na HopeStar ON360 poté, co automobilka Hope Motor Co. prodala asi 15 kusů a provedlo pár úprav. Tento vůz byl předchůdcem veleúspěšného malého offroadu Jimny.

Nové Suzuki Jimny si můžete nechat upravit podle dakarského speciálu

AutoMoto

Dnes je Hamamacu osmisettisícovým městem a firma Suzuki prodává auta i motorky po celém světě. Jen automobilů loni prodala přes tři miliony.

Související témata:

Výběr článků

Načítám