Článek
Oblíbenost crossoverů a SUV v posledních letech je nepopiratelná, tahle auta drží čím dál větší podíl na trhu a na silnicích to je vidět. Jejich lákadel je řada, k těm největším patří vyšší posez, snazší nastupování a vystupování a také větší světlá výška, která znamená lepší odolnost nástrahám na silnici v podobě výmolů či zpomalovacích prahů, anebo taky lepší průchodnost lehkým terénem.
Britský New Weather Institute, který dle vlastního sloganu „hledá cesty k rychlému přechodu k férové ekonomice, která vzkvétá v rámci ekologických hranic“, publikoval spolu s ekologickými organizacemi Possible a KR Foundation studii na téma těchto tříd aut.
Kodiaq bude čtyřoký. Škoda poodhaluje facelift svého největšího SUV
Uvádí v ní, že tři čtvrtiny SUV prodaných v letech 2019 a 2020 ve Velké Británii byly registrovány v městských oblastech. V případě těch největších modelů to byly dvě třetiny.
Auta označovaná jako „velká SUV“ jsou podle průzkumu nejoblíbenější ve třech hustě osídlených oblastech Londýna: Kensingtonu a Chelsea, Hammersmithu a Fulhamu a Westminsteru. Je to nicméně trochu zavádějící, neboť do této kategorie studie počítá například Lexus NX, který ve skutečnosti patří do kategorie kompaktních SUV – s délkou 4630 mm je o nějakých 7 cm kratší než současná Škoda Octavia.
Studie z toho viní reklamu, nikoliv potřeby zákazníků. „Jedna z největších manipulací reklamního byznysu přesvědčila městské rodiny, že je ,normální‘ jezdit na nákup v dvoutunovém náklaďáku. (...) Jako byla ukončena reklama na tabák, je čas přestat propagovat znečišťující SUV,“ nebere si v odpovědi na dotaz BBC servítky Andrew Simms z New Weather Institutu. V souladu s tím uvádí studie jako jedno z doporučení zákaz reklamy na vozy třídy SUV.
Je tohle BMW X8? Obrovský maskovaný prototyp natočen při testování
Podle Edmunda Kinga z britské motoristické asociace AA (Automobile Association) je takový závěr naivní: „Hovořit o zákazu reklamy na SUV je naivní přístup. Některá z nejčistších aut se nabízejí v podobě SUV, ale přesto jsou plně elektrická, jako například Jaguar I-Pace, Tesla Model X nebo Hyundai Kona,“ uvedl.
„Ne všechna SUV jsou velká. Malá SUV patří k nejpopulárnějším autům na trhu, protože nabízejí vysoký posez, praktičnost, bezpečnost a vzhled terénních aut, ale bez vysoké ceny, provozních nákladů či emisí,“ opravuje dále King přístup New Weather Institutu k vozům třídy SUV.
Jak poznamenává Steve Gooding z Nadace RAC, která se zabývá výzkumem automobilového světa z pohledu ekonomie, bezpečnosti i environmentalismu, „je správné přemýšlet nad tím, jestli lidé z města a předměstí potřebují auto schopné brodit řeky, překonávat pole a šplhat do prudkých kopců jen na to, aby si dojeli do obchodu“.
Připomíná nicméně princip volby správného auta pro potřeby daného člověka. To znamená, že pro člověka, který může mít jen jedno auto, ale potřebuje u něj jakousi průchodnost terénem, je volba SUV tou správnou.
Gooding dodává, že není správné protestovat proti středně velkým autům, která vypadají jako SUV, ale jsou úsporná a neucpávají ulice. „Někteří motoristé mohou hledat komfort a praktičnost vyššího, ale pořád skromně velkého vozu, který má nálepku SUV a jeho provoz je ekonomický,“ říká.