Článek
Chorvatskou automobilku Rimac, produkující extrémně výkonné elektrické supersporty, asi moc představovat nemusíme. Stejně jako druhý model, na kterém pracuje, nazvaný C_Two; alespoň prozatím, neboť produkční verze se má jmenovat jinak.
Automobilka už při představení C_Two slibovala 1914 koní a 2300 newtonmetrů, zrychlení na stovku za 1,97 sekundy, maximálku 412 km/h a dojezd 650 km na jedno nabití díky 150kWh baterii.
Nyní se díky britskému magazínu Top Gear dozvídáme o technice, která majitele C_Two naučí všechny jeho schopnosti pořádně využít. Jmenuje se „Driver Coach“, česky „trenér řidiče“ a je založený na umělé inteligenci.
Nejsilnější auto ze Ženevy má skoro 2000 koní
Pomocí superpočítače nVidia Drive Pegasus systém zpracovává 6 terabytů dat za každou hodinu jízdy. Tato data pocházejí z radarů, lidaru, 9 kamer a 12 ultrazvukových senzorů. K určení, kde přesně se vůz na trati nachází, používají stereokamery, neboť jsou přesnější než GPS.
„Co stavíme, je systém, ve kterém umělá inteligence hraje klíčovou roli ve výuce řidiče, jak jezdit po závodních okruzích na maximum,“ vysvětluje Sacha Vražić, šéf vývoje systému Driver Coach.
„Algoritmy vyvíjíme sami – vnímání, plánování pohybů, sledování řidiče a lokalizaci vozu,“ dodává. Kde do toho vstupuje umělá inteligence? Z dat získaných senzory a kamerami vypočítává ideální stopu.
„K tomu, abychom pochopili ideální stopu, nám pomohli i profesionální závodní jezdci, samozřejmě ale umělá inteligence ji dokáže spočítat taky. Pak srovnáme stopu živého pilota a umělé inteligence a vidíme rozdíly,“ říká Vražić.
Podle Mateho Rimaca, zakladatele a šéfa automobilky, může být Driver Coach až tak dobrý jako pilot formule 1. A podle Vražiće možná i lepší: „Pracujeme s tímhle cílem.“
Pomoc ve zlepšování dovedností řidiče-majitele Rimacu C_Two má probíhat tak, že řidič sám zajede několik kol na trati. Při nich se systém trať „naučí“, naskenuje si ji a vypočítá ideální stopu. A samozřejmě zhodnotí, jak řidič jede, a na základě toho mu pak nabídne, kde a jak se zlepšit.
Řidičce přišla pokuta na 22 tisíc korun, s Fordem Focus měla jet v Itálii 703 km/h
Instrukce se zobrazují v digitálním přístrojovém štítu, nikoliv v head-up displeji.
„Tato technologie nebyla připravena na to, co jsme chtěli udělat,“ říká Vražić. Kromě toho má systém umět číst i emoce řidiče, a když např. detekuje přílišný stres, má být schopen nabídnout, že převezme řízení za něj.
Systém je navržen tak, aby mohl zvládat i autonomii 4. úrovně, tj. byl schopný samočinné jízdy a také zastavení, když řidič nepřevezme kontrolu, je-li k tomu vyzván. Driver Coach však má být k mání jen na závodních okruzích, nikoliv v běžném provozu – alespoň prozatím.