Hlavní obsah

Supersport Tuatara se přiblížil magické rychlostní hranici. Tentokrát ale byla krátká runway

Americký supersport SSC Tuatara během uplynulých dní dosáhl na dráze Kennedyho vesmírného střediska na Floridě rychlosti 474,8 km/h, čímž překonal vlastní rekord a přiblížil se vysněné metě 300 mph/h (483 km/h). Vývojáři přitom tvrdí, že na delší dráze by rychlost stoupla.

Foto: SSC

SSC Tuatara na Floridě.

Článek

Floridská runway slavného Kennedyho vesmírného střediska dlouhá 3,68 kilometru byla svědky dalšího rekordu amerického supersportu SSC Tuatara, které se už od roku 2020 řadí mezi nejrychlejší sériově vyráběná vozidla na světě.

Během posledního pokusu, který se uskutečnil 14. května a automobilka o něm informovala o devět dní později, dosáhl vůz oficiální rychlosti 474,8 km/h. To je na dostřel magické hranici 300 mph, tedy 482,8 km/h.

Na úspěšný pokus o stanovení nového rychlostního rekordu dohlížela společnost Racelogic a za volantem seděl majitel vozu Larry Caplin. Tuatara se tak znovu stala nejrychlejším sériově vyráběným vozem na světě. Společnost tak udělala další krok k tomu dokázat, že auto zvládne oněch 300 mil v hodině.

SSC Tuatara má konečně regulérní rychlostní rekord, slíbených 500 km/h to ale není

AutoMoto

„Naprostá bezprostřední rychlost, kterou Tuatara produkovala až na metu 295 mph, nám jasně ukázala, že tento vůz zatím ani zdaleka nedosáhl svého stropu. Všechna data a snímky nám poskytly jasný obraz. Limitujícím faktorem nebylo auto, ale skutečnost, že nám došla runway,“ uvedl zakladatel a generální ředitel SSC North America Jerod Shelby.

Lze namítnout, že hranice 300 mph už byla překonána - v podání Bugatti Chiron Super Sport 300+, které dosáhlo rychlosti 490,48 km/h. Problém je, že jelo pouze jedním směrem, nikoliv ještě zpět, aby se vyloučil vliv větru či sklonu vozovky.

To neudělala nyní ani tuatara, ale taky se nejednalo o pokus o rekord, nýbrž o testovací jízdu. Oficiální Guinnessův rekord tedy má stále hodnotu 455,3 km/h. A samozřejmě, dalším hráčem na tomto poli je Keonigsegg Jesko Absolut, který má zvládnout až 531 km/h, ale ten ještě své schopnosti neprokázal.

Foto: SSC

SSC Tuatara na Floridě

SSC Tuatara je založena na monokoku z uhlíkových vláken a má koeficient aerodynamického odporu 0,279. O rychlost se stará 5,9l V8 s dvěma turbodmychadly a výkonem 1768 koňských sil. Tuatara se díky tomu mohla od začátku vzniku ucházet o titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu na světě. Ten mu zajistila jízda z ledna 2021, kdy auto dosáhlo již zmíněné hodnoty 455,3 km/h.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám