Článek
Změny verze modelového roku 2015 jsou patrné na první pohled. Jiná je prakticky celá přední i zadní maska. Popisované auto, pro nějž jsou suverénně největším odbytištěm USA, působí moderněji, milým detailem jsou zlatá kola (minulá generace je neměla), jejich velikost je osmnáct nebo devatenáct palců.
Interiér nyní působí hodnotnějším dojmem, na první pohled se zlepšilo zpracování i výběr materiálů. Větší je také úhel pro otevření předních i zadních dveří, vzadu je více místa pro cestující. A o 40 litrů se zvětšil i zavazadlový prostor, jakkoliv to není u sportovního sedanu s kořeny v rally soutěžích až tak důležité (nyní 460 l).
Zlepšilo se také řízení, které je tužší. U minulé generace často novináři kritizovaný nedostatek vyřešil nový převod řízení 13:1 (dříve 15:1), výrazně tužší je torzní ventil řízení. Asymetricky tvarovaný volant má také nově menší průměr.
Ceny o trochu nižší, v základu chybí křídlo
Prodejní ceny jsou o bezmála devadesát tisíc nižší než u předchozího modelu. Za základní verzi dáte 1 089 000 korun. Stejně ale těch „ušetřených” 90 tisíc zaplatíte za druhou a jedinou výbavovou linii Sport (vřele doporučujeme), ve které dostanete obří zadní křídlo a pár dalších drobností typu couvací kamera či zatmavená zadní okna.
Většina zákazníků si podle nás objedná verzi s obřím zadním „žehlícím prknem”, protože nemít jej u STI je jako objednat si svíčkovou bez knedlíků.
Základem je pohon čtyř kol s mezinápravovým diferenciálem DCCD, který docela výrazně nastavuje způsob, jakým popisovaný model projede zatáčkou. Základní poměr svornosti činí 41:59, jednoduše pomocí ovladače lze nastavit i v jiných poměrech – stejně jako u minulých generací.
Výkon mírně narostl na 309 koní
Stejný zůstává také 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec. Ten nyní produkuje 309 koní (plus 9 k), nebo chcete-li 227 kW. Čtyřválec produkuje maximální výkon při 6000 otáčkách, točivý moment (395 Nm) vrcholí při 4000 otáčkách. Nejvyšší hodnota točivého momentu je o 12 Nm menší než u 11. generace.
Zrychlení na stovku uměla minulá generace za 5,2 s, nejnovější evoluce to umí za úplně stejnou dobu. Shodná je i nejvyšší rychlost - 255 km/h. Převodovka je opět manuální a má šest rychlostních stupňů. Nechybí klasická mechanická parkovací brzda.
Srovnání dvou generací WRX STI (modelový rok 2003 a 2011) na závodním okruhu v Sosnové najdete v našem dřívějším testu. [celá zpráva]