Článek
Příští rok tomu bude 30 let, co japonská značka Subaru uvedla na trh model Impreza. Ten si záhy vydobyl obrovskou slávu v rallye, kde nahradil model Legacy. Vyhrál tolik individuálních soutěží, že je v podstatě nejde spočítat.
Jen vítězství v různých šampionátech získal 162 po celém světě, z čehož bylo šest titulů mistrovství světa. V letech 1995-1997 vyhrála Impreza třikrát za sebou pohár konstruktérů, mezi jezdci s ní získal titul mistra světa Colin McRae v roce 1995, Richard Burns v roce 2001 a Petter Solberg v roce 2003.
Není tedy nejmenších pochybností o tom, že opravdu je co slavit.
Jenže automobilka Subaru už v rallye řadu let nefiguruje. A varianta Imprezy, která slaví třicáté výročí, se jmenuje Black Accent a pod kapotou má šestnáctistovku o 115 koních a 148 N.m, která pohání přední nebo všechna kola skrz bezestupňovou převodovku CVT.
Samozřejmě tu jsou nějaké změny, ale nečekejte modrou barvu, zlatá kola a obří křídlo, byť tak vypadaly nejslavnější imprezy z rallye i silnic. Ve verzích WRX STI měly od 240 do 340 koní v závislosti na generaci, verzi i trhu, na němž ta která varianta byla k mání.
Verze Black Accent staví na výbavě STI Sport, má bílý lak, 17” černá kola, černé lízátko na předním nárazníku a v případě hatchbacku – verze je dostupná i pro sedan – také černý zadní spoiler.
Interiér dostal černé klavírové lakování na některé části obložení a látkové sedačky v černé a šedé barvě se stříbrným prošíváním. Ty jsou také vyhřívané - to je dodatek do nabídky šestnáctistovky pro celou nabídku, ne jen pro výroční verzi - a vylepšený systém bezpečnostních asistentů EyeSight.
Vůz je určen výhradně pro japonský trh, v Evropě tedy k mání nebude. Otázkou je, zda příští rok přijde nějaká důstojnější oslava výročí modelu, který díky rallye udělal z malého japonského výrobce značku známou po celém světě.