Hlavní obsah

Subaru má konečně první diesel

Novinky, Martin Žemlička

Subaru konečně nabízí vznětový motor. Trvalo to dlouho, ale nakonec jsme se dočkali. Jak je u Subaru zvykem, jde o plochý motor typu boxer s protilehlými válci. Jaké jsou naše dojmy z první jízdy?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru Legacy 2.0 D - v tomto voze jsme otestovali vůbec první turbodiesel od japonské automobilky.

Článek

Subaru bylo vždy nenápadnou volbou znalců, kteří v automobilu dávají přednost výborným jízdním vlastnostem před čímkoliv jiným. Typickými znaky Subaru byly (a jsou) permanentní pohon 4x4 a benzínový motor typu boxer s nízko položeným těžištěm.

Jenže benzínové motory i přes své nesporné kvality nestačí – v segmentech, kde Subaru nabízí svá vozidla, touží zákazníci také po výkonných a úsporných turbodieselech. V nabídce sice byla cenově výhodná přestavba na LPG, ale to bylo jaksi polovičaté řešení a japonské automobilce přebíhali ke konkurenci zákazníci toužící po naftě.

V dubnu 2008 přišel pro Subaru důležitý zlom – po letech konečně začíná prodávat netrpělivě očekávaný turbodieselový motor. Pokud budeme s nadsázkou parafrázovat známou větu Neila Armstronga, pak tento diesel je malým krokem pro automobilový svět, ale velkým pro Subaru.

Není to taková pecka, jak naznačuje sebevědomý reklamní slogan – SVĚTOVÁ SENZACE – nicméně po krátké testovací jízdě můžeme říci toto: dieselový čtyřválcový boxer je skvělý, plně konkurenceschopný, a navíc přináší i několik technologických fines.

První diesel v Subaru

Nejde jen o první dieselový motor Subaru, zároveň jde totiž o první dieselový boxer pro osobní automobil (ale už nikoliv o první dieselový boxer na světě). Výhody plochého uspořádání přinášejí minimum vibrací díky pohybu protilehlých válců, pracujících v jedné rovině.

Subaru k vstřikování použilo moderní systém Common-Rail; palivo se pomocí vysokotlakého čerpadla přivádí do palivového potrubí (pro všechny válce společné) pod tlakem 180 MPa. Vstřikovací ventily byly zkráceny, aby se zachovala přiměřená šířka motoru.

:. Subaru Legacy 2.0 D - v tomto voze jsme otestovali vůbec první turbodiesel od japonské automobilky.

Ke zvýšení výkonu je motor dopován tradičním turbodmychadlem (s variabilní geometrií lopatek). Samotné turbodmychadlo je netypicky umístěno pod motorem a je přímo spojeno s katalyzátory kvůli snížení emisí.

Mimochodem, emisím byla věnována velká pozornost, nechybí tedy filtr pevných částic, systém recirkulace výfukových plynů ani oxidační katalyzátor. Emise CO2 dosahují i přes pohon všech kol velmi příznivých 148 gramů na kilometr.

Jak se jezdí s Legacy "v dýzlu"?

Měli jsme možnost se krátce projet v modelu Legacy 2,0 D; po ujetí cca dvaceti kilometrů (navíc s nezajetým motorem) samozřejmě nemůžeme vyvodit nějaké zásadní závěry, to ukáže až klasický redakční test.

Nicméně, dvoulitrový turbodiesel nás potěšil klidným chodem s minimem vibrací – a to i při studeném motoru. V rychlosti 100 km/h byl motor až překvapivě tichý, i když některé typické zvuky vznětových agregátů se vývojářům odstranit nepodařilo. Ale i tak jde z hlediska nežádoucího hluku o jeden z nejpovedenějších turbodieselů.

Motor výrazně zatahuje od cca 1800 otáček a forma mu vydrží k bezmála čtyřem tisícům otáček. Nástup výkonu je postupný bez nežádoucího turboefektu. Stopadesát koní a především 340 Nm točivého momentu zaručuje zrychlení z klidu na stovku za 8,3 sekundy a maximálku 203 km/h; pružné zrychlení mezi dvěmi až čtyřmi tisíci otáček je razantní a velmi podobné jako u konkurenčních čtyřválců.

:. Subaru Boxer diesel

Co nám chybělo, byl šestý stupeň; pětistupňová manuální převodovka je sice vhodně odstupňovaná, šestka se ale určitě hodí v dálničních rychlostech. Zástupci Subaru říkají, že do roka šestistupňová převodovka bude.

Diesel si prozatím můžete koupit v modelech Legacy a Outback, na podzim přijde dieselový Forester a v lednu 2009 Impreza. Subaru počítá, že podíl benzínových vs. naftových verzí bude v Česku 50:50. No uvidíme. Každopádně musíme říci, že nás boxer překvapil. Příjemně.

Související témata:

Související články

ŽENEVA ŽIVĚ: Subaru pod naftou

Japonská automobilka Subaru je pod velkým tlakem veřejnosti. Její auta jsou sice dobrá, ale chybí jedna velká věc, aby mohla značka dosáhnout většího úspěchu –...

Výběr článků

Načítám