Článek
Patříte-li mezi fanoušky rallye, jména jako Richard Burns, Colin McRae nebo Ari Vatanen vám jistě nejsou cizí. Stejně tak vám nemusíme připomínat modrozlaté střely, které byly na klikatých silnicích téměř nedostižné, a to mimo jiné právě v rukou těchto pánů.
Éra, kdy bylo Subaru v rallye na špici, odstartovala jedním autem - modelem Legacy RS. Byl předchůdcem legendární Imprezy „555”, která debutovala v roce 1993, a byl také prvním soutěžním autem Subaru, které mělo pod kapotou čtyřválcový boxer.
Vzniklo pod taktovkou STI, Subaru Tecnica International, poté, co se tato divize přestěhovala do Velké Británie, a ve spolupráci s firmou Prodrive. Bylo homologováno v lednu 1990 podle pravidel tehdejší třídy A. Mělo manuální šestikvalt, samosvorné diferenciály na obou nápravách a motor dával 290 koní a 392 Nm.
Už v sezóně roku 1991 stanulo poprvé na stupních vítězů, a to ve švédské rallye v rukou Markka Aléna. V roce 1993, když už byla Impreza „555” téměř připravena, získalo Legacy RS své první a jediné vítězství ve WRC - Colin McRae vyhrál podnik na Novém Zélandu.
Mnohem větší slávy se Legacy RS dočkalo v domovské Británii. Jeho první titul zajistil Colin McRae, když v roce 1991 jako třiadvacetiletý získal pohár pro mistra Velké Británie v rallye. Byl to McRaeův první britský titul. Legacy RS pak vyhrálo britský titul ještě dvakrát.
Vůz s registrační značkou K555 BAT, který máme dnes před sebou, ovšem není ten, se kterým McRae vyhrál šampionát. Je to jeden z posledních vyrobených kusů a soutěžil v Rallye Akropolis v roce 1993. Ari Vatanen za jeho volantem dlouho vedl, ovšem na 21. erzetě havaroval, vůz vážně poškodil a rallye nedokončil.
Prodrive pak vůz opravilo a prodalo italskému týmu Procar. V jeho barvách s ním Richard Burns získal druhé místo na Bettega Memorial Rallysprintu v roce 1995. Později se toto Legacy vrátilo do Británie, kde byla vyměněna karoserie za tu z Imprezy ve specifikaci pro Safari Rallye.
V roce 2008 vůz koupila firma Richard Burns Collection, která ho nechala opět přestavět do původní specifikace. Tento proces můžeme nazvat kompletní renovací, navíc dohlíženou Ianem Richardsonem, který dříve pracoval pro Prodrive a měl možnost si k renovaci vzít původní výkresy pro Legacy RS.
Dnes je tento kus historie kompletně ve stavu, v jakém jel zmíněnou Rally Akropolis v roce 1993. Správná je nejen karoserie a motor, ale i řídící elektronika a polepy karoserie, prostě všechno. Od renovace prý ujel jen 100 kilometrů.
A to nejpodstatnější nakonec - může být váš. Dům Silverstone Auctions ho bude prodávat v aukci Race Retro Competition Car Sale dne 23. února v anglickém Coventry. Odhad výsledné ceny míří mezi 120 a 140 tisíc liber, tj. cca 3,44 až 4 milióny korun.