Hlavní obsah

Studie zkoumá použití starých baterií na přestavby historických aut

Pro běžný elektromobil odpad, pro přestavbu historického auta cenný zdroj. Takový návrh má britská studie pro baterie elektrických aut, kterým klesne kapacita pod hranici běžné použitelnosti. Začíná výzkum, zda by to bylo možné.

Foto: Volkswagen

Recyklace baterie elektromobilu (Ilustrační foto)

Článek

Otázka, co udělat s bateriemi elektromobilů poté, co kvůli poklesu kapacity musí být vyměněny za nové, je tu s námi už dlouho, ovšem stále bez dostatečně dobré odpovědi.

Recyklace v pravém slova smyslu, tedy na základní suroviny, je drahá a neefektivní, přesto například koncern Volkswagen spustil pilotní projekt, který se jí zabývá. Objevují se také nápady je používat například jako úložiště energie v rodinných domech.

Ve Velké Británii ovšem startuje studie, která bude zkoumat, jestli by tyto baterie mohlo jít použít pro přestavbu historických aut na elektrický pohon. Pro někoho je takový proces svatokrádeží, ale pokud nějaké město zcela zakáže vjezd spalovacím autům, bude pro fanoušky veteránů přestavba jedinou cestou, nebudou-li chtít jezdit jen na venkově.

Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí

AutoMoto

Studie se zaměří na možnosti rozebrání starých baterií až na „modulární úroveň” – co konkrétně tím je myšleno, není jasné, ale odhadujeme, že princip je ten, aby jednotlivé články nebo sady článků mohly být přeskládány do tvaru, který je potřeba pro zástavbu do starého, na velikou baterii nepřipraveného auta.

Jeden z takových případů, dokonce posvěcený samotnou automobilkou, měl být Jaguar E-Type Zero. Projekt však byl podle webu Electrek zastaven ještě ve fázi vývoje.

Foto: Volkswagen

Recyklace baterie elektromobilu (Ilustrační foto)

Součástí výstupů studie má být také digitální model, který umožní spolehlivě předpovídat dojezd a výkon, které konkrétní „bazarová” baterie přestavěnému autu propůjčí.

Podle poradenské skupiny HSSMI, která za studií stojí, je výzkum potřeba také k boji s 250 tisíci tunami „nezpracovaného odpadu”, které mají vzniknout z výroby elektromobilů do roku 2027. A připomíná studii Faradayova Institutu z roku 2020, která říká, že jen Velká Británie by mohla do roku 2040 vyrábět 1,6 milionu elektromobilů ročně a řešení recyklace baterií tedy musí přijít brzy.

Skupina věří, že recyklovat půjde až 98 % každé baterie z elektrického auta, a to včetně řídicích jednotek. A zároveň tak, aby bylo rozložení váhy v přestavěném autě racionální a nebylo tak potřeba měnit brzdový systém či odpružení.

Anketa

Nechali byste si přestavět své starší auto či veterána na elektrický pohon?
Takové auto už mám
4,7 %
Ano, v každém případě
2,6 %
Pouze pokud by to bylo nevyhnutelné
3,4 %
Ne, radši bych jezdil/a jinudy
84 %
Nemám starší auto ani veterána
5,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 823 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám