Článek
Nové otázky se zaměří na znalosti pravidel silničního provozu a vnímání rizik při řízení, budoucí řidiči se s nimi nyní mohou seznámit na webu. Novinářům je představili zástupci ministerstva dopravy a Asociace autoškol ČR. Zhruba 30 starých otázek letos ministerstvo vyřadí.
Statické otázky jsou zejména úpravou současných otázek, rozdílem je, že uchazeči budou řešit jiné situace a pravidla v provozu, řekl garant agendy autoškol ministerstva dopravy Milan Janda. Mutace starých otázek podle něj mají zamezit učení se nazpaměť. „Nechceme nikoho nachytávat, nechceme jim připravovat nějaké záludnosti, ale chceme, aby ten žadatel se setkal s dopravními situacemi, se kterými se běžně setkává v silničním provozu, a aby byl připraven ty situace řešit,“ řekl Janda.
V dynamických otázkách podle něj žáci autoškol budou řešit reálné situace z provozu a dokazovat, že v něm umějí vnímat rizika. Součástí dynamických otázek je podle Jiřího Novotného z Asociace autoškol ČR krátké video, po kterém následuje otázka. „Typicky je nutné vyřešit dopravní situaci – jako například průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo,“ uvedl Janda. Podle něj zrovna průjezd křižovatkou patří mezi nejčastější chyby řidičů.
Mobilní virtuální trenažer nabízí řidičům možnost vyzkoušet si dopravní zápletky všeho druhu
Po přidání nových otázek na konci července bude mít celá sada přibližně 1100 otázek, v EU je podle Jandy standardem 2000 otázek. „Chceme se v budoucnu dostat alespoň na 1500 až 2000 otázek pro závěrečné zkoušky v autoškole,“ sdělil Janda. Důvodem je podle něj například to, že se provoz vyvíjí, nebo to, že je třeba upozorňovat na problematická témata a situace v provozu. Letos ministerstvo zařadilo druhou sadu nových testových otázek, v obou sadách celkem 85 nových otázek.
Úřad dnes také představil nový mobilní virtuální trenažér Movitren, který žákům autoškol umožňuje trénovat vnímání rizik v provozu za pomoci animovaných dopravních situací ve virtuální realitě. Situace žáci ovládají v pohyblivém trenažéru vozidla. Trenažér vznikl ve spolupráci Asociace autoškol ČR a společností Digiteq Automotive a Škoda Auto. Movitren bude letos veřejnosti k dispozici na více než 50 akcích zaměřených na bezpečnost provozu na několika místech po Česku a lze si jej pronajmout.
V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba 100 000 žadatelů ročně. Teoretické zkoušky žadatelé o řidičská oprávnění skládají on-line na počítačích v systému ministerstva dopravy. Tuto možnost mají v 206 obcích s rozšířenou působností. Každý žadatel musí úspěšně absolvovat teoretický test, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, tedy v jízdách.
Podle Jandy roste také zájem o program L17, ve kterém mohou lidé řídit od 17 let v doprovodu registrovaného mentora. Na jednoho sedmnáctiletého žadatele podle Jandy připadají průměrně dva mentoři. Program L17 podle informací Asociace autoškol ČR k 10. dubnu registroval zhruba 3599 sedmnáctiletých řidičů a kolem 6822 mentorů, oproti údajům z 22. března to byl nárůst o téměř 40 procent.