Článek
Každoroční stavba konceptu samotnými studenty SOU Škoda Auto v Mladé Boleslavi byla poznamenaná covidem, který také zapříčinil roční pauzu v tradici představování těchto vozů - poslední byla Slavia v roce 2020. Přesto se však studentům povedlo ji dokončit. Přivítejte tedy Škodu Afriq - kamiq s ambicemi pro offroadové rallye.
Základ je, jako obvykle, na voze jasně vidět, zůstala světla sériového kamiqu a tvar jeho karoserie. Kromě toho je ale skoro všechno jinak včetně počtu dveří. Zadní boční byly zavařeny, vůz se tak stal třídveřovým.
Blatníky, podběhy kol a nárazníky prošly změnami pro instalaci větších terénních pneumatik, stejně tak je zásadně upraveno odpružení. A samozřejmě, to nejdůležitější - vůz má pohon všech kol z octavie 4x4.
Odtud pochází také motor s převodovkou - je to 190k zážehový dvoulitr, který spolupracuje se sedmistupňovým DSG. Pro jeho zástavbu bylo nutné upravit uchycení přední nápravy a způsob uložení motoru i převodovky v karoserii.
Největší úpravy samozřejmě potřeboval spodek vozu kvůli zástavbě systému pohonu všech kol. Je tu nová víceprvková zadní náprava a také přivařený kus podlahy z octavie, který umožnil její namontování.
Kardanová hřídel byla samozřejmě o něco zkrácena, ovšem aby se vešla, musela být použita půlená nádrž rovněž z octavie a s tím byl i upraven způsob tankování.
Design zevnějšku stejně jako interiér byly inspirovány Fabií Rally2 Evo. Proto je ve střeše ventilační klapka. Také zadní křídlo pochází z tohoto škodováckého speciálu pro WRC2, stejně jako sedačky, šestibodové pásy, volant a palubní deska. Afriq má i integrovaný hasicí systém a speciálně navrženou ochrannou klec.
Měnila se i elektronika, např. přibyl navigační systém připravený na automobilové soutěže, dvě kamery s mikrofony zaznamenávající průběh jízdy - jedna na levém A-sloupku, druhá mezi sedadly.
Největším esem v rukávu afriqu je však systém, který automobilka označuje Watergen. Vyvinula ho stejnojmenná izraelská společnost a jeho funkce je přesně taková, jakou naznačuje název - generuje vodu.
Tu získává ze vzdušné vlhkosti tak, že ventilátor nejprve nasaje vzduch a prožene ho skrz filtry prachu a nečistot. Takto vyčištěný vzduch prochází speciálním tepelným výměníkem, kde vlhkost v něm kondenzuje. Výsledná voda prochází kaskádovým filtrem pro další čištění a mineralizaci do zásobníku, odkud ji řidič a spolujezdec mohou pít.
V závislosti na okolních podmínkách, zejména tedy teplotě a vlhkosti vzduchu, dokáže systém v afriqu vyprodukovat až 20 litrů pitné vody denně.
Třebaže by mohlo být zajímavé sledovat tovární škodovky na offroadových automobilových soutěžích, či dokonce na Dakaru, afriq je studentským projektem a tím také zůstane.