Článek
Prototyp nazvaný Awaj je ve stylu českých motocyklů Jawa z druhé poloviny minulého století. Odkazuje i na konstruktéra Václava Laurina, který měl svoji první dílnu na konci 19. století asi 800 metrů od Marešova bydliště. „V malé dílně tady přes les sestavil první motocykl,“ řekl Mareš.
Kapotu z nezvyklého materiálu vytvořil ohnutím tří voděodolných překližek. Řešení dlouho hledal, nakonec se ukázalo, že je stačí napařit horkou vodou z varné konvice.
Nadšenec z Ústecka prodloužil Embéčko. Stovek tisíc za limuzínu nelituje
„Překližka se musí napařit v určitém tlaku a čase. Když se to přežene, tak překližka začne moc gumovatět, a když se to udělá málo, tak praská. Tak napošesté jsem to udělal,“ uvedl Mareš. Na jeho motocyklu je všechno kromě motoru a kol ruční výroba.
„Soustružil jsem, svářel, lakoval, překližku jsem sám ohýbal a sedlo jsem si nechal udělat u čalouníka,“ uvedl Mareš. Než na motocyklu začal pracovat, vytvořil asi 100 skic a dva prototypy z plastu a papíru.
Znalosti k sestavení motocyklu získal i díky tomu, že před pěti lety našel ve stodole starou jawu z roku 1957, typ 550 „pařez“, na němž jezdila jeho prababička. „Motorka byla v dezolátním stavu, rozhodl jsem se pro její renovaci,“ uvedl.
Zatímco historická jawa je po renovaci pojízdná, pro jeho vlastní dvoutaktní motocykl o obsahu 50 kubických centimetrů to zatím neplatí. Mareš nadále pracuje na motoru.
„Chtěl bych vyvinout motor na elektro,“ řekl. Rád by sehnal nějakou firmu, která by mu s tím pomohla. „Potřebuji kolem sebe nějaké konstruktéry, protože já to dělám takovým tím selským rozumem, co jsem pochytil, a potřeboval bych to nějak technicky doladit,“ dodal.
Motocykly BMW budou mít adaptivní tempomat
Na vytvoření vlastního prototypu pracoval devatenáctiletý Mareš poslední dva roky, šlo o jeho praktickou maturitní práci. „Výsledek jeho práce je velice nadstandardní v rámci školy. Zpracováním i nápadem,“ uvedl jeho ateliérový vedoucí na železnobrodské škole Tomáš Rýdl.
Podle něj jde o první skutečný dopravní prostředek, který na škole v rámci ročníkových prací vznikl. „Dělala se pro škodovku karoserie auta, ale to vznikl jen model v menším měřítku,“ uvedl Rýdl. Letos podle něj ve škole ještě jeden student vytvořil tramvaj T3, i to byl ale jen zmenšený model.
Marešův motocykl bude od středy součástí výstavy ke 100. výročí železnobrodské školy, která minulý týden začala v Muzeu východních Čech v Hradci Králové a která potrvá do konce října.