Článek
Zastoupeny jsou na výstavě jak české, tak i zahraniční modely. Návštěvníci tak mají možnost prohlédnout si veterány značek Jawa, Praga, ČZ a Laurin & Klement, ale i německé BMW, DKW či značku Zündapp, která vyráběla motocykly i pro německé ozbrojené síly Wehrmachtu.
Většinu výstavy tvoří především motocykly éry před druhou světovou válkou, tedy zhruba z rozmezí let 1903 až 1939. Nejstarším exponátem výstavy je motokolo české značky Laurin a Klement.
Před 120 lety dorazil Narcis Podsedníček do Berlína jako první, vítězem ale vyhlášen nebyl
„V červené nádrži byl benzín, který se odpařoval. Když to v zimě nechytalo, tak se navrch dávala žehlička, která benzín ohřívala. Startovalo se tak, že se na motokolo vylezlo, zašlapalo se a ono se někdy nastartovalo a někdy taky ne,“ popisuje jeho majitel Radek Uhlíř, kterému patří většina vystavených motocyklů.
Historické motocykly začal Uhlíř sbírat před třinácti lety. „Motorky jsou celý můj život, jsem asi odmalička politý benzínem. Na vesnici u nás pořád něco vrčelo, v devíti letech mi děda půjčil svého Pionýra a od té doby jezdím,“ říká Uhlíř, který má k mnohým motorkám ve své sbírce osobní vztah. Mezi jeho nejoblíbenější a zároveň ve sbírce nejpočetnější patří motocykly značky Jawa.
Prohlédnout si však mohou lidé také druhou a čtvrtou sérii motocyklů značky Praga 500 a Praga 350. „Zajímavým porovnáním je, že zatímco ty Pragovky druhé a čtvrté série byly poháněny řetězem, Pragovka 350 je poháněna kardanem,“ popisuje Uhlíř a dodává, že v současnosti přešla Praga i k výrobě závodních aut a motokár. „Tady máme vystavenou motokáru, která byla před třemi lety na mistrovství světa,“ doplňuje sběratel.
Unikátem je na výstavě také motocykl, který vznikl jako aprílový žert. Vypadá totiž z části jako Harley Davidson, z části jako Jawa. „Harley Davidson vydal asi před čtyřmi lety zprávu na apríla, že koupil Jawu. Pro nezasvěceného člověka je těžké si představit, jak se do původní Jawy vešel motor Harley Davidson. Odpověď je taková, že motocykl je celý ručně postavený a Jawu připomíná jen designem,“ vysvětluje Radek Uhlíř.
Na takzvané Nostalgické střeše v druhé polovině výstavy najdou lidé také sbírku motocyklů Pionýr či mopedů Jawetta, které pochází především z druhé poloviny dvacátého století. V Československu byly ve své době velmi oblíbené především díky své cenové dostupnosti.
Výstava se koná venku na střeše Křižíkových pavilonů výstaviště, kde je možné dodržovat protiepidemická opatření a regulovat počty návštěvníků i rozestupy mezi nimi. „Pokud opatření a vývoj situace dovolí, rádi bychom připravili i speciální komentované prohlídky, noční prohlídky a řadu dalšího,“ říká spoluorganizátor akce Michal Šesták.
Jednotlivé exponáty si budou moct lidé prohlédnout přes celé léto až do 5. září. Za návštěvu zaplatí lidé vstupné 350 korun, zvýhodněnou cenu dostanou děti, rodiny s dětmi i větší skupiny. Všechny vstupenky jdou zároveň do slosování o veterána ČZ 125 T. Kromě možnosti vyhrát tento historický motocykl mohou lidé odkoupit také jednotlivé vystavené kusy, ale třeba i celé sbírky.