Článek
Pokud jezdíte více auty, možná jste si toho všimli – v jednom jsou stěrače tiché a po setření máte ihned jasný výhled, v druhém pískají či za sebou nechávají šmouhy, přes které není vidět lépe než přes kapky. V tom případě je jízda nepříjemná a může být i nebezpečná – je nejvyšší čas na výměnu stíracích lišt.
Mráz či voda se solí, kterou na vaše čelní sklo celou zimu vrhala auta před vámi, stěračům nesvědčí. A to není všechno, co musí stěrače v zimě vydržet. „Motoristé často nezacházejí se stěrači správně, protože stírají nasucho či stírají zamrzlá okna, a používají tak stěrače místo škrabky,” říká Michal Knor z Auto Kelly.
Blahodárné pro gumičky stěračů – a ty jsou nejdůležitější, protože právě ony jsou v kontaktu se sklem a zajišťují stírání vody – není ani léto, a to kvůli přímým slunečním paprskům a vedru. Proto je výměna stěračů stejně nutným bodem údržby auta, jako třeba výměna oleje.
Základem je vybrat správné stěrače
Pokud máte běžnější auto, stačí znát jeho model a rok výroby. Stěrače se prodávají i v sadách přímo podle konkrétních modelů aut. Nestane se tak, že se spletete např. ve způsobu uchycení stěračů.

Háček, jako na této fotce, je nejčastějším způsobem uchycení stírací lišty na rameno stěrače.
Druhou možností je změřit délku stírací lišty metrem – pozor, levý a pravý stěrač můžou být jinak dlouhé – a podívat se na typ uchycení. „Existuje asi 8 typů uchycení lišt,” říká Tomáš Rais z Auto Hotárek a dodává, že 70 % automobilů má pro uchycení stírací lišty klasický háček.

Ramínkové stírací lišty jsou běžnější u starších aut.
Dalším krokem je rozhodnutí, zda zvolit starší typ lišt, ve kterém zajišťují rovnoměrné přitlačení gumičky na sklo kovová ramínka, anebo novější typ o jedné liště. Novější typ se podle dat Auto Kelly prodává dvakrát častěji než ten starší.

Takovéto aerodynamické stírací lišty jsou dnes normou.
Cenově se stěrače pohybují řádově od desetikorun za kus v případě těch nejlevnějších po stokoruny za sadu dvou stěračů. Je na každém, zda vsadí na kvalitu dražších s tím, že by měly vydržet déle, nebo zda koupí levnější a bude je měnit o to častěji.
U nových aut hledejte „servisní polohu”
Když už máme správné stěrače, je čas přistoupit k výměně. U některých aut jdou ramena stěračů odklopit od skla rovnou, u jiných jdou jen trošku nadzvednout a u dalších, zejména novějších, je možnost uvést stěrače do tzv. servisní polohy, tedy většinou svisle nahoru, aby se lišty daly vyměnit snáze. Buď je taková volba někde v infotainmentu, v nastavení vozu, skrývá se ve specifické manipulaci s páčkou stěračů anebo se způsob dočtete v návodu k obsluze.
Pak je třeba rameno s lištou odklopit a lištu vycvaknout. Na to neexistuje jednotný postup, trošku se liší u každého typu uchycení. Buď jde stěrač z háčku či jiného úchytu prostě vycvaknout, nebo je třeba k uvolnění lišty zmáčknout či odklopit nějakou pojistku, většinou dobře viditelnou.

Odklopit pojistku, vycvaknout háček - je to takhle snadné.

Jeden z dalších typů uchycení stírací lišty. Pojistku odjistíte zmáčknutím čtverečku, lištu vytáhnete směrem od ramene. Právě tenhle stěrač je vidět rozebraný v úvodní fotce.
Montáž nových stěračů je postupem přesně opačným demontáži – nasměrovat stěrač správně a zasunout ho do úchytu. Dbejte ale na to, aby lišta správně zapadla do úchytu a pojistka zacvakla na své místo, aby nemohlo za jízdy dojít k uvolnění lišty.
Lze vyměnit i pouze gumičky
Další variantou, vhodnou pro zručnější motoristy, je možnost výměny pouze gumiček stěračů, nikoliv celých stíracích lišt. Může to být levnější – sadu jde pořídit za cenu okolo stokoruny.
Gumička v sobě má kovový plátek, aby držela tvar, a s tou se z lišty stěrače vysune. U některých lišt je nutné odstranit pojistky na koncích. Montáž nové gumičky je opět postupem opačná demontáži.
Po dokončení úkonu se ujistěte, že nic není uvolněné, a nemůže tak za jízdy dojít k problému. Toť vše – pár minut práce a na několik měsíců máte zajištěn jasný výhled z vozu.