Článek
Pokud jezdíte více auty, možná jste si toho všimli – v jednom jsou stěrače tiché a po setření máte ihned jasný výhled, v druhém pískají či za sebou nechávají šmouhy, přes které není vidět lépe než přes kapky. V tom případě je jízda nepříjemná a může být i nebezpečná – je nejvyšší čas na výměnu stíracích lišt.
Mráz či voda se solí, kterou na vaše čelní sklo celou zimu vrhala auta před vámi, stěračům nesvědčí. A to není všechno, co musí stěrače v zimě vydržet. „Motoristé často nezacházejí se stěrači správně, protože stírají nasucho či stírají zamrzlá okna, a používají tak stěrače místo škrabky,” říká Michal Knor z Auto Kelly.
Blahodárné pro gumičky stěračů – a ty jsou nejdůležitější, protože právě ony jsou v kontaktu se sklem a zajišťují stírání vody – není ani léto, a to kvůli přímým slunečním paprskům a vedru. Proto je výměna stěračů stejně nutným bodem údržby auta, jako třeba výměna oleje.
Základem je vybrat správné stěrače
Pokud máte běžnější auto, stačí znát jeho model a rok výroby. Stěrače se prodávají i v sadách přímo podle konkrétních modelů aut. Nestane se tak, že se spletete např. ve způsobu uchycení stěračů.
Druhou možností je změřit délku stírací lišty metrem – pozor, levý a pravý stěrač můžou být jinak dlouhé – a podívat se na typ uchycení. „Existuje asi 8 typů uchycení lišt,” říká Tomáš Rais z Auto Hotárek a dodává, že 70 % automobilů má pro uchycení stírací lišty klasický háček.
Dalším krokem je rozhodnutí, zda zvolit starší typ lišt, ve kterém zajišťují rovnoměrné přitlačení gumičky na sklo kovová ramínka, anebo novější typ o jedné liště. Novější typ se podle dat Auto Kelly prodává dvakrát častěji než ten starší.
Cenově se stěrače pohybují řádově od desetikorun za kus v případě těch nejlevnějších po stokoruny za sadu dvou stěračů. Je na každém, zda vsadí na kvalitu dražších s tím, že by měly vydržet déle, nebo zda koupí levnější a bude je měnit o to častěji.
U nových aut hledejte „servisní polohu”
Když už máme správné stěrače, je čas přistoupit k výměně. U některých aut jdou ramena stěračů odklopit od skla rovnou, u jiných jdou jen trošku nadzvednout a u dalších, zejména novějších, je možnost uvést stěrače do tzv. servisní polohy, tedy většinou svisle nahoru, aby se lišty daly vyměnit snáze. Buď je taková volba někde v infotainmentu, v nastavení vozu, skrývá se ve specifické manipulaci s páčkou stěračů anebo se způsob dočtete v návodu k obsluze.
Pak je třeba rameno s lištou odklopit a lištu vycvaknout. Na to neexistuje jednotný postup, trošku se liší u každého typu uchycení. Buď jde stěrač z háčku či jiného úchytu prostě vycvaknout, nebo je třeba k uvolnění lišty zmáčknout či odklopit nějakou pojistku, většinou dobře viditelnou.
Montáž nových stěračů je postupem přesně opačným demontáži – nasměrovat stěrač správně a zasunout ho do úchytu. Dbejte ale na to, aby lišta správně zapadla do úchytu a pojistka zacvakla na své místo, aby nemohlo za jízdy dojít k uvolnění lišty.
Lze vyměnit i pouze gumičky
Další variantou, vhodnou pro zručnější motoristy, je možnost výměny pouze gumiček stěračů, nikoliv celých stíracích lišt. Může to být levnější – sadu jde pořídit za cenu okolo stokoruny.
Gumička v sobě má kovový plátek, aby držela tvar, a s tou se z lišty stěrače vysune. U některých lišt je nutné odstranit pojistky na koncích. Montáž nové gumičky je opět postupem opačná demontáži.
Po dokončení úkonu se ujistěte, že nic není uvolněné, a nemůže tak za jízdy dojít k problému. Toť vše – pár minut práce a na několik měsíců máte zajištěn jasný výhled z vozu.