Hlavní obsah

Stellantis plánuje stavbu závodů na recyklaci aut

Automobilový gigant Stellantis se chce pustit do likvidace vysloužilých vozidel s vlastními závody. Začít chce na západě Evropy ještě letos. Není však jasné, zda majitelé starých aut za odevzdaný vůz něco dostanou.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Koncern Stellantis plánuje stavbu vlastních závodů na recyklaci aut ve spolupráci s firmou Galloo, která se konci života automobilů věnuje v Belgii, Francii a Nizozemsku. Společný podnik má za cíl zlepšit udržitelnost tohoto odvětví.

„Pokud chceme snížit dopad našich vozidel na životní prostředí, je nezbytné usnadnit zákazníkům recyklaci jejich vozidel po skončení životnosti,“ uvedla Alison Jonesová, senior viceprezidentka pro globální cirkulární ekonomiku ve skupině Stellantis. „Opětovné začlenění dílů a materiálů zpět do hodnotového řetězce šetří omezené zdroje naší planety a přispívá k našemu cíli dosáhnout do roku 2038 uhlíkové neutrality,“ dodala.

Princip je ten, že majitel starého auta ho odevzdá v jednom ze speciálně postavených závodů. Tam dělníci vůz rozeberou a jeho díly prodají tak, jak jsou, zrepasují a prodají či prostě zrecyklují. Není to tedy nepodobné ekologické likvidaci vozidel, která již léta funguje.

Stellantis: Výroba aut v Británii je v ohrožení, je potřeba upravit dohodu s EU

Ekonomika

Co ovšem není zatím jasné, je, zda budou recyklační centra přijímat auta pouze kompletní, nebo i jejich části. A také, co lidé dostanou za své staré auto. „Plánuje se, že poslednímu majiteli vozu nabídne určité výhody. Mechanismus takového zvýhodnění bude v té době definován a bude vycházet z tržních podmínek a regulací. Bude se pravděpodobně lišit stát od státu,“ odpověděla na dotaz Irene Stellaová z oddělení PR koncernu.

Koncern na tom patrně plánuje i vydělat peníze. „Program recyklace vozidel s ukončenou životností přispěje k desetinásobnému nárůstu příjmů z recyklace a čtyřnásobnému nárůstu příjmů z prodeje náhradních dílů ve srovnání s rokem 2021 a do roku 2030 vygeneruje obrat přesahující dvě miliardy eur (47 miliard korun),“ uvádí firma v tiskové zprávě.

Spolupráce má začít závodem na západě Evropy, který by obsluhoval Belgii, Francii a Lucembursko, a to ještě letos. V následujících letech se má program rozšířit napříč Evropou.

Obrovské náklady na elektrifikaci jsou nepříjemnou pravdou, říká vedení Stellantisu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám