Článek
Jednou z cest, jak zmenšit uhlíkovou stopu konvenčních aut, je podle koncernu Stellantis prodloužení jejich života. Koncern, do nějž patří značky Peugeot, Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeo a řada dalších, chce repasováním dílů dosáhnout toho, že budou současná auta se spalovacími motory jezdit déle.
„Cenová dostupnost mobility je výzvou. Prodlužování života vozidel je jednou z cest, jak ji můžeme zlepšovat. Je to dobré pro zákazníky i pro planetu,“ cituje web Autocar, který zprávu přináší, Alison Jonesovou, šéfku nové divize Stellantisu, zaměřené na cirkulární ekonomiku.
Toyota plánuje repasovat celá auta pro další zákazníky
Divize už funguje a loni měla příjmy ve výši 528 milionů eur (téměř 13 miliard korun). Do roku 2030 se má toto číslo zečtyřnásobit na 2 miliardy eur (49 miliard korun), věří koncern.
Cestou k tomu má být jak repasování použitých dílů, tedy obnova jejich vnitřností do stavu nového kusu, tak i opětovné používání součástek sešrotovaných aut či recyklace kovu a plastu pro výrobu nových dílů. Repasování má tvořit 95 % a má zahrnovat poskytování záruky jako na nový díl.
V současnosti koncern nabízí 12 tisíc různých repasovaných dílů pro zhruba 15 % svého portfolia modelů. Patří tam např. i motory pro jeepy a ramy na americkém trhu. Do roku 2030 se má toto procento zvýšit na 40. Repasovaný díl je v tomto případě o 10-30 % levnější než díl nový.
Část plánu, která se věnuje recyklaci již nepoužitelných součástek, má mít velké benefity co do environmentální stránky věci. Zde se má ušetřit až 80 % surovin ve srovnání s výrobou dílů a také až 50 % energie.