Článek
Dvaatřicet mýtných bran na českých dálnicích bude využito k hlídání, zda řidiči osobních aut zaplatili elektronickou dálniční známku, až bude tento systém od roku 2021 zaveden. Při prezentaci elektronického systému známek to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Automatické rozesílání výzev k úhradě pokuty provozovateli vozidla však hned ze začátku spuštěno nebude. V případě, že systém prostřednictvím kamerových záznamů, které budou snímat registrační značky aut, vyhodnotí, že auto nemá uhrazen poplatek, zastaví auto na nejbližším možném místě a budou přestupek vyřizovat s řidičem.
Ne však napořád; v budoucnu by nezaplacení dálničních poplatků mělo být vyřizováno automaticky i ve správním řízení. Do roku 2023 má být na dálniční poplatky rozšířena tzv. objektivní odpovědnost, kdy za přestupky při nezjištění totožnosti řidiče zodpovídá majitel vozidla.
Čtyři desítky nových „hlídacích” aut
Státní fond dopravní infrastruktury kvůli novému systému připravuje několik soutěží na dodavatele. Nebude hledat jednoho generálního dodavatele, systém rozdělil na několik částí. Jednou z nich je i dodávka asi 40 vozů pro policii a Celní správu, které budou vybaveny technologiemi pro kontrolu dálničních známek. Další soutěže se budou týkat například dodávky kamer a evidenčního systému v obchodech.
Ministerstvo dopravy si od zavedení elektronických vinět slibuje úsporu až 100 milionů korun. Stát by měl ušetřit za tisk, distribuci či znehodnocení kuponů. Papírové známky tak skončí. Prodej nových známek by měl začít v prosinci příštího roku. Známky si motoristé budou moci pořídit v internetovém obchodě, mobilní aplikaci nebo ve vybraných kamenných prodejnách.
Roční známka na 365 dní
Platnost dálničních známek se po jejich elektronizaci nezmění, zůstanou roční, měsíční a desetidenní varianty. Roční kupony ovšem budou nově platit 365 dní, nebudou se vztahovat na kalendářní rok jako nyní.
Zavedení nových vinět také počítá se zvýhodněním u aut na elektřinu a vodík. Na slevy mají dosáhnout i hybridní auta, ale pouze v případě, že jejich emise oxidu uhličitého nepřesáhnou 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit také auta na CNG; úlevy pro auta na LPG se neplánují.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.