Článek
Potřetí v historii v Saúdské Arábii a tradičně s početnou českou účastí startuje v sobotu 1. ledna 44. ročník Rallye Dakar. Hlavními českými postavami jsou motocyklista Martin Michek, Martin Prokop v kategorii automobilů, Josef Macháček s buggynou a piloti kamionů Martin Macík a Aleš Loprais. Celkem by na startu měly být téměř čtyři desítky Čechů včetně dvou žen Olgy Roučkové a Olgy Lounové.
Přes hojnou českou účast však má letošní Dakar trochu smutný podtext. Český, ale i globální motorsport zasáhla zpráva o úmrtí „monsieura Dakara“, legendárního závodníka Karla Lopraise.
Zemřel Karel Loprais
Michek v lednu desátým místem vyrovnal české maximum Stanislava Zlocha mezi motocyklisty z roku 1998. Teď se pokusí výsledek ještě vylepšit. „Jsem ale nohama na zemi. Vím, že abych vyhrál nebo byl do trojky, do pětky na Dakaru, to bych musel mít veliké štěstí. Furt je tady 20 až 25 fabrických jezdců. Já jim chci zamotat hlavu, aby pokaždé, když jdou spát, měli v hlavě jméno Michek a přemýšleli, jak je možné, že nefabrický jezdec může být mezi námi. Chci jim ukázat, že s nimi dokážu bojovat,“ řekl Michek.
Prokop se ve třech z dosavadních šesti startů dokázal prosadit do první desítky, jeho maximem je šesté místo z roku 2019. „Desítka je ale každý rok těžší a těžší. Uvidíme, jaká bude obtížnost tratě, protože ta nám vždy nahrávala. V Saúdské Arábii se jede více na krev a někteří divočáci tak získávají více než dříve v Jižní Americe,“ uvedl Prokop, jenž nejlepšího výsledku dosáhl v Peru.
Tradičně sledovaná je v Česku kategorie kamionů, kterou šestkrát v kariéře ovládl již zmíněný Karel Loprais. Navázat na jeho odkaz se snaží Macík, Lopraisův synovec Aleš nebo Martin Šoltys. „Já i tým jsme pro úspěch udělali maximum, více jsme udělat nemohli. Maximum děláme každý rok a zase jsme se posunuli o kus dál. Víme, že máme výbornou techniku, ale je to jen technika. Stát se může cokoliv. Věřím posádce a nevím, proč by se to nedařilo,“ řekl Macík a dodal, že k velkému úspěchu je potřeba závodit dva týdny „na hraně“. „Šance, že dojedu v Top 3, je stejná, jako že nedojedu,“ podotkl.
Výraznou českou stopu bude mít kategorie Klasik, ve které se představí dalších šest posádek a navigátor Josef Kalina pojede v barvách týmu Fesh Fesh se slovenským pilotem Radovanem Kazarkou. Kategorii, která svými pravidly připomíná jízdu pravidelnosti a účastníci nemusí absolvovat náročnou trať, zařadili organizátoři do Dakaru podruhé. Při premiéře skončil Ondřej Klymčiw devatenáctý.
Pořadatelé pro posádky připravili 8098 km dlouhou trať s 12 etapami, z nichž 4240 km tvoří měřené zkoušky. V kategorii automobilů obhajuje vítězství rekordman rallye Stéphane Peterhansel z Francie, který má na kontě čtrnáct prvenství. Mezi motocyklisty byl v lednu nejrychlejší Argentinec Kevin Benavides, kamionům kraloval Rus Dmitrij Sotnikov.
Posádek s českou účastní je skutečně ohromné množství. Mezi motocykly to jsou Milan Engel, Martin Michek, Jan Brabec a David Pabiška na strojích KTM, za čtyřkolky jedou Tomáš Kubiena a Zdeněk Tůma, oba na yamahách. V autech jede Martin Prokop a Viktor Chytka, další posádkou je Miroslav Zapletal se Slovákem Markem Sýkorou; obě posádky jedou na fordu. V buginách soutěží Josef Macháček a Pavel Vyoral se strojem značky Can-Am.
V kamionech soutěží posádky Martin Macík, František Tomášek a David Švanda na ivecu, Aleš Loprais, Petr Pokora a Jaroslav Valtr na praze, Martin Šoltys, Roman Krejčí a Jakub Jiřinec na ivecu, Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec a Polák Bartolomiej Boba na fordu, Tomáš Tomeček, Leopold Paďour a Ital Niccolo Funaioli na tatrovce, a konečně Chilané Ignacio Casale a Álvaro León s Čechem Tomášem Šikorou rovněž na tatrovce.
Legendární závodní Tatra, která vyhrávala Dakar, je vystavená v Národním technickém muzeu
Ve třídě Klasik to jsou Ondřej Klymčiw s Tomášem Böhmem na Škodě 130 LR, Martin Čábela s Olgou Lounovou na Mercedesu G500, Olga Roučková s Robertem Knoblochem na Suzuki Samurai, Dušan a František Randýskovi na voze značky Land Rover, Zdeněk Ondráček s Vlastimilem Forejtem na Toyotě Land Cruiser, Petr a Tomáš Fialovi na land roveru a konečně Slovák Radovan Kazarka s Čechem Josefem Kalinou a Slovákem Róbertem Kasákem na Tatře 815.