Hlavní obsah

Stáří tuzemského vozového parku stouplo za desetiletí o 2,2 roku na 16 let

Věkový průměr kategorie osobních vozidel je v Česku rovných 16 let, lehká užitková auta jsou o desetinu mladší. A to navzdory tomu, že v březnu počet registrací nových aut prvně přesáhl dobu před pandemií.

Foto: Škoda

Pro ilustraci, jak dnes vypadá šestnáctileté auto - Škoda Fabia II. generace se představila na ženevském autosalonu v březnu roku 2007, tedy před 16 lety.

Článek

Stáří tuzemského vozového parku se za posledních deset let zvýšilo o 2,2 roku na 16 let. Auta na českých silnicích jsou v průměru třetí nejstarší v Evropě. Evropský průměr je přitom 12 let. V tiskové zprávě to sdělil Svaz dovozců automobilů.

Uvedl, že souhrnně v kategoriích M1 a N1 je věkový průměr 15,9 roku. Přesně 16 let to je v kategorii M1. Hypotetické průměrné auto je tedy roku výroby 2007, kdy již pasivní bezpečnost vozidel byla na velmi vysoké úrovni a platila emisní norma Euro 4, zavedená v roce 2005.

Na konci prvního čtvrtletí bylo v registru vozidel 6,472 milionu osobních aut, což je o zhruba 47 tisíc víc než na začátku roku. V samotném březnu bylo zaregistrováno 22 378 nových osobních automobilů a registrace tak poprvé od covidu-19 překonaly čísla z doby před pandemií.

Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca

AutoMoto

Starší vozový park než v Česku je jen v Estonsku (16,8 roku) a Řecku (17 let). Vůbec nejmladší osobní auta v průměru jezdí v Lucembursku (7,6 roku), Dánsku (8,5 roku) a Rakousku (8,7 roku). Sousední Slovensko je na hodnotě 14,3 roku.

Svůj podíl na stárnutí vozidel v ČR má stáří ojetých vozů dovážených ze zahraničí. Jen v loňském roce tvořily osobní automobily starší deseti let, které ale průměr snižují, celkem 52,61 % všech dovezených aut a vozy starší 15 let se na dovozu podílely 23,77 procenta.

Navzdory rostoucímu číslu tato statistika neznamená, že by Češi kupovali starší a starší auta. Lze vyvozovat, že si déle nechávají svá auta, než je vymění za nová či alespoň novější ojetá.

Opotřebení a případná koroze, které se s postupem doby zvyšují, nicméně samozřejmě mohou mít dopad na bezpečnost vozidel jezdících po českých silnicích, tedy i na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a také na množství škodlivých zplodin vypouštěných do ovzduší.

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám