Článek
Americká automobilka SSC loni v říjnu zvedla všechny ze židle svým prohlášením o tom, že její hypersport Tuatara zvládá více než 500 km/h na běžné silnici - konkrétně to mělo být 508,73 km/h. Jenže video rekordní jízdy nesouhlasilo, auto na něm jelo rychlostí nižší, než ukazovala telemetrická data, takže se objevily pochybnosti, zda Američané tak trochu nepodvádí.
Druhý pokus o rekord zhatily technické problémy, ovšem nebyl poslední. Rozhodující se uskutečnil 17. ledna na testovacím polygonu Johnnyho Bohmera, který využívá ranvej raketoplánů u Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Automobilka zveřejnila tiskovou zprávu až 27. ledna.
V ní uvádí - a tentokrát je to posvěceno společností Racelogic, která je ve všemožném měření a telemetrii při závodech velkým jménem - že Tuatara dosáhla rychlosti 282,9 mph, tedy 455,3 km/h v průměru dvou jízd opačným směrem. Nejvyšší rychlosti konkrétních jízd byly 450,1 km/h, resp. 460,4 km/h.
To znamená, že máme před sebou nové oficiálně nejrychlejší silniční auto světa. Tuatara sebrala rekord Koenigseggu Agera RS, který v roce 2017 zvládl 447,2 km/h v průměru dvou jízd opačným směrem.
Můžete namítnout, že tu je ještě Bugatti Chiron Super Sport 300+, který přece zvládl 490,5 km/h. To je sice pravda, ovšem jel jen jedním směrem, což pro rychlostní rekord dle pravidel Guinnessovy knihy rekordů nestačí - vůz musí jet po stejné silnici i opačným směrem, aby se vyloučil vliv větru či sklonu vozovky na nejvyšší rychlost.