Článek
Korejská automobilka Ssangyong, která se teprve před pár lety vrátila na český trh po restartu vedeném koncernem Mahindra & Mahindra, má opět finanční problémy. Podle magazínu Forbes je ve ztrátě patnáct po sobě jdoucích čtvrtletí, tedy téměř čtyři roky, a nezvládla zaplatit poslední splátku půjčky ve výši 150 miliard wonů (293,7 miliardy korun) Korejské rozvojové bance, takže míří pod nucenou správu.
„Rozhodli jsme se vstoupit do nucené správy, protože věříme, že kdybychom zaplatili všechny své dluhy, mělo by to vážné dopady na chod firmy,“ uvedla automobilka v prohlášení. Nucená správa pro ni bude znamenat, že bude muset propustit zhruba 20 procent zaměstnanců a projít masivní restrukturalizací.
Podle magazínu nicméně není nucená správa rozhodnutím Ssangyongu, nýbrž mateřského koncernu Mahindra & Mahindra, který v korejské automobilce vlastní 74,65 procenta akcií. Kromě dluhu KDB totiž Ssangyong v průběhu letošního prosince nezaplatil ani splátky půjček bankám BNP Paribas a JP Morgan Chase.
Test Ssangyongu Musso Grand: Otázka priorit
Podle tiskové zprávy českého importéra ssangyongů se koncern rozhodl automobilku prodat a nyní jedná s vážnými zájemci. Pro zákazníky v Česku se prý nic nemění – prodejny značky podle Petra Škutiny, manažera pro Českou a Slovenskou republiku, stále fungují. V podobném duchu se pro web Auto Express vyjádřil i ředitel britského zastoupení automobilky v souvislosti s britským trhem.
Test Ssangyongu Korando 1,6 eXDI AWD: Ztrácí jen v detailech
Značka Ssangyong, která vznikla v březnu 1954, má za sebou pár drsných let a změn vlastníků. V Česku je nejznámější z 90. let, kdy spolupracovala na technice s německým koncernem Daimler-Benz. V roce 1997 většinu akcií koupila automobilka Daewoo, ale když se dostala v roce 2000 do finančních potíží, zase je prodala.
Koncem roku 2004 získala 51procentní podíl akcií čínská automobilka SAIC, s níž dnes na tamním trhu spolupracuje koncern Volkswagen. O pět let později automobilka vstupuje pod nucenou správu a její zaměstnanci obviňují SAIC z krádeže duševního vlastnictví a nesplnění slibů o dlouhodobých investicích.
V letech 2010–2011 Ssangyong postupně koupila indická společnost Mahindra & Mahindra, pod jejímž vedením automobilka začala produkovat nová auta; prvním vozem vyvinutým pod novým vedením se stalo SUV Tivoli v roce 2015. Vrátila se i na evropské trhy.