Hlavní obsah

Sraz „hadráků“ v České Třebové přilákal stovky lidí

Výročí od narození konstruktérů vozítek OS-KAR a Velorex bratří Mojmíra a Františka Stránských si o víkendu v České Třebové připomněly stovky lidí. Akce se zúčastnily také desítky těchto motorem poháněných tříkolek, řekla ředitelka místního muzea a organizátorka Jana Voleská. Od začátku prázdnin je také v místním kulturním centru přístupná výstava.

Foto: ČTK

Sraz vozidel Velorex a OS-KAR v České Třebové

Článek

„Připomínáme si 110. výročí narození Františka Stránského, 100. výročí narození Mojmíra Stránského a 70. výročí tragické smrti Františka Stránského. Na oslavy se sjela stovka vozítek Oskar a Velorex a akce, které sraz provázely, navštívily stovky lidí, což nás velice těší,“ uvedla Voleská.

Velorex, což znamená latinsky „král kol“, se původně jmenoval OS-KAR, čili „kára na ose“. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo „hadrák“, „hadraplán“, „prchající stan“, „hadrolet“ či „splašené trubky“.

V sobotu byl sraz vozítek Velorex a OS-KAR na Starém náměstí, program byl připraven také na letišti. Uskutečnil se i pietní akt u hrobu Mojmíra Stránského a u pomníčku, kde havaroval ve svém vozítku František Stránský, který na následky nehody zemřel.

Účastníci srazu zavítali také do Vysokého Mýta a tamního Muzea českého karosářství. Mojmír Stránský totiž kdysi spolupracoval se známou vysokomýtskou firmou Josefa Sodomky. Dnes byl na programu závěrečný průjezd strojů městem a přehlídka dochovaných modelů „hadráků“ na Starém náměstí.

Mojmír a František Stránští se k vývoji svého dopravního prostředku dostali díky motocyklu, respektive kvůli nepohodlí, které přinášela jízda v sedle za špatného počasí. První „káru na ose“ dali dohromady v roce 1943, až do konce války se ale jednalo spíše o experimenty.

První malou sérii tříkolek Oskar vyrobili bratři Stránští v roce 1945 a při její stavbě použili různé motory. Na potah pak namísto původního montérkového plátna začali používat koženku, která se během dalšího čtvrtstoletí stala poznávacím znamením tříkolek. Své vozítko začali nabízet jako dopravní prostředek pro invalidy. Třikolové motorizované vozítko podle ředitelky muzea Jany Voleské ukončilo výrobu 1971, ochranná známka na „Velorex“ byla zaregistrovaná roku 1954.

Splašené trubky: Příběh velorexu pokračuje

AutoMoto

Muzeum v České Třebové připravuje na léto oslavy tvůrců velorexu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám