Hlavní obsah

Spotřební daň z paliv možná klesne

Nová vláda Mirka Topolánka (ODS) začne zanedlouho řešit možnost snížení ceny paliv z důvodů snížení spotřební daně. Evropská unie požaduje srovnání této sazby na jednotnou - nejnižší úroveň. Tento návrh podpořil i současný ministr financí Vlastimil Tlustý (ODS).

Článek

Mnoho řidičů už nyní jásá, ale bohužel předčasně. Snížení spotřební daně nebude nijak výrazné. Dolní hranice stanovená EU není totiž nijak daleko od současné sazby prosazované v ČR. Vladimír Tlustý řekl, že "neočekává žádné dramatické snížení". "Ale já chci mít čisté svědomí, že Česká republika je v daňové zátěži právě ve spotřebních daních pouze a jen tam, kde nám to stanovuje Evropská unie," uvedl. Sociální demokracie podle něj "zvyšovala spotřební daně nad tento rámec", čímž prý zvyšovala i cenu benzínu a nafty.

ODS už loni na podzim navrhla snížit spotřební daně z benzínu o 1,30 koruny za litr. Snížení navrhla také u nafty, a to o 40 haléřů na litr. Zástupci ODS tehdy uváděli, že ceny benzínu by se tak mohly snížit o dvě koruny na litr. Tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka to odmítl s tím, že snížení daně by výrazně prohloubilo schodek státního rozpočtu. Pokud by daň klesla o dvě koruny na litr, příjmy státního rozpočtu by se podle něj snížily o 13 miliard korun.

Přitom před rokem se Tlustý s Grossem dohadovali nad zcela opačnou situací. Tlustý sice chtěl snížit spotřební daň, ale Stanislav Gross řekl, že by ČR tak porušila závazky vůči EU týkající se harmonizace daní. [celá zpráva].

Co tvoří cenu benzínu a nafty

Cena pohonných hmot je tvořena pevnou sazbou spotřební daně, sazbou daně z přidané hodnoty, cenou ropy, náklady a ziskem rafinerií, distributorů a benzínových čerpadel. Spotřební daň je nyní stanovena pevnou částkou 11,85 Kč za litr benzínu a 9,95 Kč za litr nafty, DPH činí 19 procent.

Sněmovna se předlohou začne zabývat v pátek, kdy ji ale ještě nebude schvalovat. To se asi dá čekat nejdříve za několik týdnů.

Související články

Výběr článků

Načítám