Článek
Mnoho řidičů už nyní jásá, ale bohužel předčasně. Snížení spotřební daně nebude nijak výrazné. Dolní hranice stanovená EU není totiž nijak daleko od současné sazby prosazované v ČR. Vladimír Tlustý řekl, že "neočekává žádné dramatické snížení". "Ale já chci mít čisté svědomí, že Česká republika je v daňové zátěži právě ve spotřebních daních pouze a jen tam, kde nám to stanovuje Evropská unie," uvedl. Sociální demokracie podle něj "zvyšovala spotřební daně nad tento rámec", čímž prý zvyšovala i cenu benzínu a nafty.
ODS už loni na podzim navrhla snížit spotřební daně z benzínu o 1,30 koruny za litr. Snížení navrhla také u nafty, a to o 40 haléřů na litr. Zástupci ODS tehdy uváděli, že ceny benzínu by se tak mohly snížit o dvě koruny na litr. Tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka to odmítl s tím, že snížení daně by výrazně prohloubilo schodek státního rozpočtu. Pokud by daň klesla o dvě koruny na litr, příjmy státního rozpočtu by se podle něj snížily o 13 miliard korun.
Přitom před rokem se Tlustý s Grossem dohadovali nad zcela opačnou situací. Tlustý sice chtěl snížit spotřební daň, ale Stanislav Gross řekl, že by ČR tak porušila závazky vůči EU týkající se harmonizace daní. [celá zpráva].
Co tvoří cenu benzínu a nafty
Cena pohonných hmot je tvořena pevnou sazbou spotřební daně, sazbou daně z přidané hodnoty, cenou ropy, náklady a ziskem rafinerií, distributorů a benzínových čerpadel. Spotřební daň je nyní stanovena pevnou částkou 11,85 Kč za litr benzínu a 9,95 Kč za litr nafty, DPH činí 19 procent.
Sněmovna se předlohou začne zabývat v pátek, kdy ji ale ještě nebude schvalovat. To se asi dá čekat nejdříve za několik týdnů.