Článek
Letos se soutěže zúčastní 200 týmů reprezentujících 25 různých zemí – v porovnání s loňským rokem jde o 25% nárůst počtu účastnických zemí. Do soutěže se přihlásily 3 nové evropské země: Bulharsko (1 tým), Maďarsko (2 týmy) a Ukrajina (2 týmy). Soutěžit chtějí rovněž i dvě mimoevropské země: Irán (1 tým) a Maroko (1 tým).
Pokud jde o kategorie soutěžních vozidel, pak tři čtvrtiny zastupují prototypy a zbytek takzvané UrbanConcept (nárůst o 40 % v porovnání s rokem 2007). Vozidla UrbanConcept vypadají jako automobily, které jsme zvyklí vídat na našich silnicích.
Od roku 2003, kdy byla tato kategorie poprvé zavedena, roste její popularita velkým tempem. Naproti tomu prototypy vypadají značně futuristicky, nepohodlně a na běžnou silnici byste se s nimi patrně nevypravili - už jen kvůli tomu, že taková vozdidla by málokterý stát schválil k provozu na běžných silnicích.
Vozidla pohání čtyři druhy paliva: benzín, nafta, LPG a alternativní zdroje energie, včetně biopaliv, vodíku, zkapalněného plynu (GTL) a solární energie. Alternativní energie jsou hned po benzínu druhou nejoblíbenější kategorií. Třetina vybraných týmů přichází ze středních škol a dvě třetiny z univerzit.
:. Nic pro klaustrofobiky - a to auto na fotografii patří k těm větším v soutěži...
V roce 2007 v soutěži prototypů triumfoval francouzský tým z Lycée St. Joseph La Joliverie v Nantes, jehož benzínový motor s vnitřním spalováním dosáhl skvělého výsledku 3 039 kilometrů na jeden litr. První cenu v kategorii „vodíkový palivový článek“ v soutěži UrbanConcept získal nizozemský tým z De Haagse Hogeschool poté, co urazil 557 km po spotřebování ekvivalentu jednoho litru paliva.
Skupina DTU Roadrunners z Dánské technické univerzity získala Ocenění za šetrnost ke klimatu díky rekordně nízké emisi CO2 v hodnotě 9 g/km, čímž překonala loňský rekord 15 g/km, a kromě toho vyhrála v kategorii „motorů s vnitřním spalováním“ v rámci soutěže UrbanConcept.
Letošní 24. ročník evropského závodu Shell Eco-marathon bude podle organizátorů zřejmě patřit mezi nejostřejší ročníky v historii soutěže. Po obtížném výběru z více než 300 přihlášek pozval organizační výbor do maratónu, zaměřeného na dosažení minimální poměrné spotřeby paliva, celkem 200 týmů. Soutěž se bude konat ve dnech 22. až 24. května na automobilovém okruhu Nogaro ve Francii.