Článek
Automobilka Toyota slaví v Evropě velmi úspěšný rok, neboť s 1 128 948 registracemi zaznamenala meziroční růst o tři procenta, prémiový lexus si pak s 88 184 nově registrovanými vozy připsal dokonce dvacetiprocentní růst. Trošku překvapivý je však pohled na nejhůř prodávané modely.
Pokud byste čekali, že na posledním místě bude vodíkový sedan Toyota Mirai, který lze chápat spíš jako experiment v nabídce, byli byste na omylu. Zatímco vodíková Toyota Mirai si za rok 2024 připsala 533 nově registrovaných vozů, na posledním místě skončilo zábavné sportovní kupé Toyota Supra s 442 nově registrovanými kusy, jak upozornil web Motor1.
Toyota Supra sice není s dvoudveřovou kabinou a malým kufrem vrcholem praktičnosti, nabízí ale tradiční uspořádání s podélně uloženým motorem pod dlouhou kapotou, pohon zadních kol a velmi zábavné jízdní vlastnosti. Základní čtyřválec je přitom dostupný již od 1 375 000 Kč, zatímco šestiválec startuje od 1 900 000 korun.
Toyota Mirai sice nabízí praktičtější čtyřdveřovou kabinu, s místem na zadních sedadlech to však není zrovna slavné, stejně jako s místem v kufru. Cena díky akční nabídce startuje od 1 628 100 korun, výzvou je však samotný provoz, neboť vůz pohání technologie vodíkových palivových článků, které generují elektřinu pro elektromotor.
Obrovskou výhodou je možnost rychlého doplnění vodíku a bezemisní provoz se slušným dojezdem, problém je ovšem s plnicí infrastrukturou. Podle grafu H2 Stations bylo v Evropě v roce 2023 něco málo přes 250 plnicích stanic. Společnost H2.Live, která zajišťuje přístup ke stanicím napříč Evropou, jich ale na mapě aktuálně nabízí 163, dalších 59 je ve výstavbě.
Ani provoz na vodík není zrovna laciný, přesto si Toyota Mirai dokázala najít více zákazníků. Pro Toyotu Supra se přitom jedná o poslední rok na trhu, což ostatně potvrdil i příchod speciální verze Final Edition.