Hlavní obsah

Sportovní kupé od Mazdy se zřejmě dočká sériové výroby, i s Wankelovým motorem

Mazda v minulosti ohromila svět konceptem Iconic SP, retro-futuristickým kupé s elektrickým pohonem a spalovacím prodlužovačem dojezdu ve formě motoru s rotačním potem, tedy Wankelovým motorem. Nyní přichází potvrzení, že se atraktivní koncept dočká sériové výroby.

Foto: Mazda

Koncept Mazda Iconic SP

Článek

„Tento koncept není jen další výstavní exponát. Byl navržen se záměrem přeměnit ho na sériový model v nepříliš vzdálené budoucnosti,“ cituje web Carscoops šéfdesignéra Mazdy Masašiho Nakajamu.

Jde o první oficiální potvrzení výroby modelu Iconic SP, o kterém se dosud jen spekulovalo, první náznaky se však objevily už při debutu konceptu na Japan Mobility Show 2023, kde jej prezident a CEO Mazdy Masahiro Moro označil za symbol „závazku značky k budoucnosti“.

Sériová verze konceptu Iconic SP by se mohla stát nástupcem sportovních vozů RX-7 a RX-8. Mazda naznačila, že platforma je dostatečně flexibilní a vůz by mohl být zmenšen až na rozměry roadsteru MX-5. Doufá v zachování čistých linií a svůdných křivek konceptu, včetně charakteristických výklopných světlometů.

Mazda skutečně zvažuje návrat sportovních aut s rotačním motorem

AutoMoto

„Čím déle si vůz prohlížíte, tím více vám o sobě prozradí,“ říká Naohito Saga, výkonný ředitel divize plánování výzkumu a vývoje Mazdy. „Vše od pozice dveří a kol přes délku vozu až po polohu sedadel a výhled z vozu bylo pečlivě zkoumáno před stanovením finálních specifikací,“ dodává.

Koncept Iconic SP pohání elektřina a kompaktní dvourotorový Wankelův motor slouží jako prodlužovač dojezdu. Systém poskytuje kombinovaný výkon 272 kW. Spalovací motor může podle výrobce fungovat na různé typy uhlíkově neutrálních paliv, což by mohlo snížit emise až o 90 procent.

Wankelův motor

Ve Wankelově motoru pracují písty v krouživém pohybu. Mají tvar sférického trojúhelníku a rotací vytváří spalovací prostory. Největší problém je utěsnění motoru a velká spotřeba maziv. Výhodou pak vysoká účinnost, možnost práce v extrémních otáčkách a vynikající litrový výkon. Proto se dnes místo přímého pohonu používá jako prodlužovač dojezdu elektromobilů, kdy může pracovat ve stabilních otáčkách. Například v Mazdě EX-30.

„Wankelův motor může být velmi kompaktní a zároveň výkonný. To je jedna výhoda, ale může být také poháněn různými druhy paliv, což nám může poskytnout náskok v hledání řešení pro budoucnost mobility,“ vysvětluje Saga.

Mazda současně experimentuje s novou technologií zachycování CO2 z výfukových plynů. Pokud se koncept osvědčí, technologie by mohla hrát významnou roli ve vývoji budoucích vozů značky.

Mazda MX-5 oslavila 35 let na trhu, v Česku se slavilo rekordním srazem

AutoMoto

Wankel je zpátky. Mazda odhalila MX-30 s prodlužovačem dojezdu s rotačním pístem

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám