Článek
Mazda před mnoha měsíci naznačila návrat modelu s označením RX - Rotary Experimental. Od premiéry konceptu Iconic SP na Japan Mobility Show automobilka nepřestává podsouvat náznaky možného uvedení vozu do výroby. V novém rozhovoru pro Automotive News nejvyšší představitel společnosti silně naznačil, že sportovní vůz opravdu vznikne.
Podle generálního ředitele Mazdy Masahira Mora práce na produkční verzi konceptu Iconic SP postupují a záměrem je uvést ji do výroby. „Stále se snažíme, aby se to podařilo, a postupujeme krok za krokem,“ uvedl. Přestože nejde o definitivní potvrzení návratu RX, už to není daleko.
Krátce po představení konceptu hlavní designér Masaši Nakajama připustil, že automobil „by se dal snadno zmenšit na rozměry srovnatelné s MX-5“. To vyvolává spekulace, zda Iconic SP nepředstavuje spíše náhled páté generace MX-5 než oživení RX.
Wankelův motor
Ve Wankelově motoru pracují písty v krouživém pohybu. Mají tvar sférického trojúhelníku a rotací vytváří spalovací prostory. Největší problém je utěsnění motoru a velká spotřeba maziv. Výhodou pak vysoká účinnost, možnost práce v extrémních otáčkách a vynikající litrový výkon. Proto se dnes místo přímého pohonu používá jako prodlužovač dojezdu elektromobilů, kdy může pracovat ve stabilních otáčkách, například v Mazdě EX-30.
Masahiro Moro již dříve potvrdil, že Mazda plánuje dvourotorový motor pro americký trh. Vysvětlil, že Američané požadují větší výkon, než nabízí současný jednorotorový motor v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. V tom však motor není mechanicky propojen s koly, ale funguje jako generátor energie pro elektromotor.
Mazda v únoru 2024 obnovila tým pro vývoj rotačních motorů s 36 inženýry, poprvé od roku 2018. Cílem je vyvíjet „atraktivní vozy vzrušující pro zákazníky“. Pokud by to vedlo k představení nového RX, šlo by o v pořadí již 13. vůz automobilky s rotačním motorem.