Článek
Když Mazda v roce 2023 představila koncept sportovního vozu Iconic SP s rotačním hybridním motorem, vyvolala obrovskou vlnu nadšení. O návratu mazdy s rotačním motorem totiž zákazníci sní již od roku 2012, kdy z nabídky zmizel model RX-8, poslední zástupce tohoto vzácného druhu automobilů.
Rotační motory sice umí ohromit působivými výkony z malých objemů, mají však i neduhy, mezi které dříve patřily vyšší spotřeba, vyšší emise a také omezená životnost.
Automobilka už rotační motor vrátila do výroby v roli prodlužovače dojezdu pro elektromobil MX-30, v blízké budoucnosti by se však mohl opět vrátit i jako hlavní systém pohonu.
Ryuichi Umeshita, technologický šéf automobilky, v rozhovoru pro magazín Road & Track prozradil, že automobilka je připravena začít vyrábět produkční verzi konceptu Iconic SP. Musí však dávat ekonomicky smysl. Jinými slovy - automobilka potřebuje mít jistotu, že o vůz bude dostatečný zájem.

Koncept mazdy s rotačním motorem naznačoval i návrat mrkaček, tedy výklopných světel.
Generální ředitel automobilky Masahiro Moro pak podle Road & Track uvedl, že se rozhodl v minulosti znovu otevřít vývojovou skupinu pro rotační motory s úkolem připravit techniku odpovídající emisním standardům LEV IV v USA a Euro 7 v Evropě.
„Víme, že rotační motory nejsou dobré při plnění emisních limitů, to byl důvod, proč jsme se rozhodli je v roce 2012 přestat používat,“ uvedl Masahiro. „Je to velmi náročná překážka, kterou musí překonat, ale v posledním roce byl pokrok velmi povzbudivý.“ Zatím by se však skupina měla soustředit především na americké předpisy.