Článek
Předloni currywurst, německou kultovní pochoutku, vyřadili v budově zvané Markenhochhaus z jídelníčku s tím, že všech 150 položek v menu bude muset být vegetariánských.
„Jako důvod vedení v interním oběžníku uvedlo, že mnoho zaměstnanců VW si přeje vegetariánské a veganské alternativy a že změna orientace je v zájmu udržitelnosti, protože konzumace menšího množství masa týdně pomůže i životnímu prostředí,“ připomněl list Bild.
„Od té doby jídelna nabízí převážně vegetariánská jídla, ryby pouze příležitostně,“ dodal list.
Vegetariánkám hrozí vyšší riziko zlomenin kyčle
Po dvou letech se do kantýny, která připomíná poměrně luxusní restauraci, uzenina v plné slávě vrací – tentokrát také na žádost zaměstnanců.
„V souladu s přáním zaměstnanců nabízí závodní restaurace vedle veganských a vegetariánských jídel také další složku s rybou nebo masem. Rozhodnutí je výsledkem rozsáhlého průzkumu na místě. To znamená, že bude opět k dispozici také currywurst,“ sdělila vedení VW na doraz Bildu.
Dosud museli zaměstnanci VW, pokud chtěli jíst maso, chodit do jedné z dalších 29 jídelen v areálu závodu.
Schröder láteřil
Původní rozhodnutí rozčílilo i Gerharda Schrödera (79), bývalého kancléře a lobbistu Gazpromu, který vytvořil také hashtag „zachraňte currywurst“.
Na sociální síti LinkedIn si proto postěžoval: „Kdybych byl ještě v dozorčí radě VW, tak by se to nestalo. Klobása byla jednou z jistot a také libůstek kvalifikovaného dělníka ve výrobě. Mělo by to tak zůstat.“
Ještě předtím, než ztratili společnou řeč kvůli válce v Iráku, si v květnu 2002 Schröder a americký prezident Georgie W. Bush v jedné berlínské hospůdce pochutnávali právě na currywurstu.
Volkswagen ve Wolfsburgu podává vlastní currywurst už od roku 1973, v tamním areálu má dokonce řeznictví, v němž denně vyrobí asi 18 tisíc klobás. Mají také dokonce vlastní číslo v katalogu náhradních dílů: 199 398 500 A. A stejně tak kečup: 199 398 500 B.
Tento klasický kousek mezi uzeninami váží 170 gramů, měří 25 centimetrů a prodává se – nejen ve Spolkové republice, ale také v dalších 11 zemích – v balíčcích po pěti kusech označeném pečetí „originál“.
Není žádným tajemstvím, že do originálního currywurstu z Volkswagenu se koření míchá podle tajné receptury.
Nejprodávanějším výrobkem Volkswagenu je párek. Slaví 45 let
Claudia i Barbra
Ročně Němci spořádají 800 milionů klobásek, přičemž na Berlín připadá 70 milionů. Za minutu tak zvládnou 1 500 kousků
K slabosti pro tuto pochoutku se přiznaly i celebrity. Modelka Claudia Schifferová se svěřila: „Ano, hřeším, miluji currywurst. Když ho někde na ulici zahlédnu, musím si ho prostě dát, i když je to útok na linii.“
„Štrúdl a currywurst, Bach a Beethoven – to jsou důvody, proč i téměř po 50 letech kariéry vystupuji v Německu,“ netajila se Barbra Streisandová.