Článek
Osmiválec V8 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel je prvním TDI reprezentantem zcela nové řady vidlicových motorů Audi a představuje naprostou špičku ve třídě přeplňovaných vznětových motorů. Audi A8 quattro poháněné motorem 4.0 TDI svoji jízdní dynamikou připomíná sportovně laděné vozy luxusní limuzína s hliníkovým prostorovým rámem dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,7 s a její nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na hranici 250 km/h.
Ohromný zátah i hospodárnost
Obdivuhodná dynamika Audi A8 4.0 TDI quattro vychází především z mohutného točivého momentu nového motoru - jeho nejvyšší hodnota činí 650 Nm, což je více, než nabízí kterýkoli jiný vznětový motor V8 určený pro sériově vyráběnou limuzínu této třídy.
Přes skvělé výkonové parametry je nový agregát 4.0 TDI pozoruhodně hospodárný - průměrná spotřeba modelu Audi A8 4.0 TDI quattro činí pouhých 9,6 l nafty na 100 km jízdy! Díky velmi umírněné spotřebě a dostatečně objemné palivové nádrži může tento model ujet téměř 940 km bez nutnosti doplňovat palivo.
Turbodiesel 4.0 TDI je charakteristický velmi kompaktními rozměry a nízkou hmotností - blok agregátu je ze speciální hliníkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a zároveň snižuje váhu motoru asi o 15 procent na 270 kg.
Nově vyvinutá řídicí jednotka motoru Bosch EDC 16 se stará o přesné dávkování i časování vstřikování paliva do válců, řídí plnicí tlak turbodmychadel a ovládá i systém recirkulace výfukových plynů.
Startování tlačítkem
Motor 4.0 TDI je možné spouštět pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce. Propracované předžhavící zařízení zaručuje, že i při velmi nízkých teplotách se motor spustí během okamžiku.
Vstřikovací systém common-rail motoru V8 TDI pracuje s tlaky až 1600 barů, což zaručuje dokonalou atomizaci paliva a vytvoření optimální směsi nafty a vzduchu. Vyspělý systém common-rail dokáže vstříknout přesně stanovenou dávku paliva vícekrát během jediného pracovního cyklu toho kterého válce před vstřikem hlavní dávky paliva je zařazen první a druhý předvstřik.
Každý válec motoru 4.0 TDI má čtyři ventily, které zaručují dokonalou výměnu směsi. Zdvihátka ventilů s rolnami a systémem hydraulického vymezování vůle snižují třecí ztráty rozvodového mechanismu a tedy i jeho spotřebu. Díky všem těmto technologiím má motor nejenom vysoký výkon a točivý moment, ale zároveň i klidný a tichý chod, nízkou spotřebu a emise.
Prodleva neznámým pojmem
Na výborných výkonových parametrech, zejména na dosažení mohutného točivého momentu už v pásmu velmi nízkých otáček, má velkou zásluhu také přeplňování motoru dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Lopatky turbodmychadel se nyní nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování lopatek zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především v pásmu nízkých otáček. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a známá "díra pod plynem", tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí pedálu plynu, je v případě agregátu V8 TDI takřka neznámým pojmem. Obě řady válců mají i vlastní mezichladiče stlačeného vzduchu.
Výkon motoru 4.0 TDI se přenáší na všechna kola modelu Audi A8 quattro prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem.
Šest pečlivě odstupňovaných rychlostí dovoluje optimálně využít výkonový potenciál motoru při dynamické jízdě a zároveň zaručuje velmi nízkou spotřebu paliva.
Převodovka tiptronic dovoluje manuální řazení rychlostních stupňů selektivním způsobem pomocí páky voliče na středovém tunelu, za příplatek se dodává i ovládání prostřednictvím páček na multifunkčním volantu.
Automobilka Audi očekává, že v Německu bude podíl modelů Audi A8 s motorem 4.0 TDI představovat asi 30 procent z celkových prodejů této modelové řady, v ostatních zemích Evropy pak přes 20 procent.
Vůz Audi A8 4.0 TDI je na našem trhu v současné době možné objednávat za cenu od 2 610 000 Kč včetně DPH. Vlajková loď ingolstadtské automobilky - Audi A8 quattro - dostala čtyřlitrový osmiválcový turbodiesel o výkonu 202 kW.