Článek
Před 60 lety položil John Cooper, který zemřel v roce 2000 a letos by oslavil 98 let, základy legendárních závodních úspěchů klasických vozů Mini. Byl to začátek spolupráce mezi Mini a rodinou Cooperů, která trvá dodnes.
John Cooper si již v 50. letech 20. století, když se svými závodními vozy s motorem uprostřed způsobil revoluci ve formuli 1, vydobyl status průkopníka ve stavbě závodních vozů.
Jeho dodnes používaná koncepce s motorem umístěným za jezdcem místo před ním pomohla Jacku Brabhamovi v letech 1959 a 1960 ve vozech Cooper získat dva tituly mistra světa formule 1. Svou zálibou v neortodoxních technických řešeních se Cooper podobal svému konstruktérovi Alecu Issigonisovi, který s původním Mini způsobil revoluci v segmentu malých vozů.
Test Mini Countryman s obytnou vestavbou: Hipster na čundru
John Cooper inicioval stavbu malé série vozů s většími brzdami a výkonem zvýšeným z 34 na 55 koní. V září 1961 se tak zrodil sportovní Mini Cooper. O dva roky později následoval ještě výkonnější Mini Cooper S, který položil základ třem celkovým vítězstvím na Rallye Monte-Carlo v letech 1964, 1965 a 1967.
Od té doby se tuningové sady Cooper pro sériové vozy značky těšily rostoucí oblibě. I proto vznikla v roce 2001 značka John Cooper Works – ještě dříve, než se světu představilo moderní novodobé Mini pod taktovkou BMW. S touto značkou pokračoval ve spolupráci s Mini syn šéfa týmu formule 1 John Michael „Mike“ Cooper.
Podpisy a číslovky
Limitovaná edice se pochopitelně týká jen modelů Cooper, konkrétně třídveřového hatchbacku ve verzích Cooper, Cooper S a John Cooper Works. Mají legendární zelený lak British Racing s bílou střechou. Alternativně je k dispozici černá varianta a zelená Rebel pro JCW.
První jízda s omlazeným Mini Cabrio: V detailech lepší, v jádru pořád stejné
Číslo 74 na kapotě a dveřích edice připomíná začátek sportovní kariéry, protože když klasický Mini Cooper vyhrál svůj první závod, měl právě startovní číslo 74. U zadního spoileru najdeme plaketku Cooper.
Uvnitř se speciální varinta připomíná rovněž plaketkami, nápisy na palubní desce, prazích či volantu a podpisy rodinných příslušníků vedle přístrojového štítu.
Ceny vozu pro český trh zatím automobilka nezveřejnila.