Článek
V posledních letech to vypadá, že se všechny automobilky překotně ženou do elektrifikace a na spalovací motory, třebaže právě ony jsou pro řadu spotřebitelů jedinou možností, zanevřely. Podle Matthiase Rabeho, technického ředitele Volkswagenu, tomu tak ale není a spalovací motory mají před sebou ještě dlouhou budoucnost.
A to díky tzv. e-fuels - česky řekněme „e-palivům” - syntetickým palivům, uvedl v rozhovoru pro britský web Autocar. E-paliva jsou paliva vyrobená syntetickou cestou z přírodních materiálů, ovšem nikoliv z ropy.
Nejedná se ovšem o biopaliva z řepky či jiných zemědělských produktů. Cílem je výroba syntetického benzínu z CO2 obsaženého ve vzduchu za použití „zelené” elektřiny. To by zaručilo CO2-neutralitu procesu výroby paliva a jeho následné spálení ve standardním spalovacím motoru.
„K e-palivům se dostaneme. Když se podíváte na letecký průmysl, tam je po nich velká poptávka, protože letadla se nestanou elektrickými,” uvedl Rabe s tím, že elektrická letadla by nedokázala přeletět Atlantik.
„Bereme své cíle ohledně CO2 vážně a chceme být premianty, ale to neznamená, že vyloučíme spalovací motor,” dodal Rabe.
Vývoj na poli e-paliv už samozřejmě probíhá, a to řadu let. Poměrně daleko je Audi, které první várku e-benzínu vyrobilo už v roce 2015. Vznikl bez jakéhokoliv využití ropy a byl bez síry a benzenu, takže jeho hoření bylo velmi čisté. Navíc měl oktanové číslo RON 100, takže byl vhodný k použití i v motorech s vysokým kompresním poměrem či v turbomotorech s velkým plnicím tlakem dmychadla.
Pneumatiky podle studie znečišťují ovzduší nesrovnatelně víc než spalovací motory
Podobným směrem chce jít i Porsche, jak jsme se v září loňského roku dozvěděli od viceprezidenta pro modelové řady 718 a 911 Franka-Steffena Wallisera. Podle jeho tehdejších slov jde hlavně o ikonickou 911 - ta si má spalovací motor zachovat i přes to, že vize Porsche s názvem „Go to zero” znamená, že automobilka má mít nulový dopad na životní prostředí. Toho má být dosaženo právě syntetickými palivy, vyráběnými ze vzdušného CO2.