Hlavní obsah

Spalovací motory nemají dny sečteny, říká technický ředitel VW

Spalovací motory, a také dálková letadla, mají podle Matthiase Rabeho budoucnost v tzv. e-palivech, tedy syntetických palivech vyráběných ze vzdušného CO2. Vývoj a testování již probíhá na několika frontách.

Foto: Bugatti

Spalovací motory ještě mají budoucnost. Na ilustračním fotu šestnáctiválec v útrobách Bugatti Chiron Sport

Článek

V posledních letech to vypadá, že se všechny automobilky překotně ženou do elektrifikace a na spalovací motory, třebaže právě ony jsou pro řadu spotřebitelů jedinou možností, zanevřely. Podle Matthiase Rabeho, technického ředitele Volkswagenu, tomu tak ale není a spalovací motory mají před sebou ještě dlouhou budoucnost.

A to díky tzv. e-fuels - česky řekněme „e-palivům” - syntetickým palivům, uvedl v rozhovoru pro britský web Autocar. E-paliva jsou paliva vyrobená syntetickou cestou z přírodních materiálů, ovšem nikoliv z ropy.

Foto: Audi

Chemická kolona k výrobě e-benzínu

Nejedná se ovšem o biopaliva z řepky či jiných zemědělských produktů. Cílem je výroba syntetického benzínu z CO2 obsaženého ve vzduchu za použití „zelené” elektřiny. To by zaručilo CO2-neutralitu procesu výroby paliva a jeho následné spálení ve standardním spalovacím motoru.

„K e-palivům se dostaneme. Když se podíváte na letecký průmysl, tam je po nich velká poptávka, protože letadla se nestanou elektrickými,” uvedl Rabe s tím, že elektrická letadla by nedokázala přeletět Atlantik.

„Bereme své cíle ohledně CO2 vážně a chceme být premianty, ale to neznamená, že vyloučíme spalovací motor,” dodal Rabe.

Foto: Audi

První e-benzín

Vývoj na poli e-paliv už samozřejmě probíhá, a to řadu let. Poměrně daleko je Audi, které první várku e-benzínu vyrobilo už v roce 2015. Vznikl bez jakéhokoliv využití ropy a byl bez síry a benzenu, takže jeho hoření bylo velmi čisté. Navíc měl oktanové číslo RON 100, takže byl vhodný k použití i v motorech s vysokým kompresním poměrem či v turbomotorech s velkým plnicím tlakem dmychadla.

Pneumatiky podle studie znečišťují ovzduší nesrovnatelně víc než spalovací motory

AutoMoto

Podobným směrem chce jít i Porsche, jak jsme se v září loňského roku dozvěděli od viceprezidenta pro modelové řady 718 a 911 Franka-Steffena Wallisera. Podle jeho tehdejších slov jde hlavně o ikonickou 911 - ta si má spalovací motor zachovat i přes to, že vize Porsche s názvem „Go to zero” znamená, že automobilka má mít nulový dopad na životní prostředí. Toho má být dosaženo právě syntetickými palivy, vyráběnými ze vzdušného CO2.

Související témata:

Související články

Auta mohou kvůli emisím výrazně podražit

Automobilky budou mít velké problémy snížit emise CO2 u svých vozů na letošní novou nižší úroveň a hrozí jim za to vysoké pokuty. Ty by pak výrobci mohli...

Výběr článků

Načítám