Článek
Značka Audi a turbodieselové motory jsou spolu nerozlučně spjaty. „Čtyři kruhy” naftě věří tak moc, že jako jediná značka ji montují i pod kapoty svých nejvýkonnějších verzí SUV. V současnosti je k mání osmiválec, který má dvě turba, jeden elektrický kompresor a 435 koní a 900 N.m.
Jenže v minulosti dokázala vrcholná Q7 nabídnout ještě o čtyři válce, 65 koní a 100 N.m. více. Jestli byla rychlejší, je ale otázkou na přímé srovnání. O to se postarali v Nizozemsku a v sobotu zveřejnili video, ve kterém to všechno vidíme.
Q7 V12 TDI přišla na svět v roce 2008 a dodnes je jediným sériově vyráběným autem, které mělo pod kapotou vznětový dvanáctiválec. Tisíc newtonmetrů si vyžádalo dokonce i úpravu převodovky – musela být zesílena, aby takový nápor zvládla.
Test nejvýkonnějšího dieselového SUV Audi SQ7
Jenže její hmotnost byla 2,6 tuny, o nějakých 260 kilogramů víc, než váží osmiválcová SQ7 TDI. A také neměla elektřinou poháněný kompresor, jehož primárním účelem je zrychlit nástup nejvyššího plnicího tlaku, a tedy nejvyššího točivého momentu.
Výsledkem tedy je, že staré auto to nové nezostudí. Zkraje zrychlování je dvanáctiválec rychlejší, ale už hodnotu 100 km/h vidíme u osmiválce dřív – dle údajů výrobce má být V8 rychlejší o 0,7 sekundy – a pak už těžší V12 jen ztrácí.
Přesto dieselových osmiválců je na světě relativně hodně, a tak Q7 V12 TDI neztrácí jistý punc výjimečnosti. A je dost pravděpodobné, že se současným až fanatickým protežováním elektromobilů už nikdy žádný dieselový dvanáctiválec v osobním autě nebude.
Naftový jednorožec Q7 V12 TDI stál jako nový okolo 3,3 milionu korun, a protože se vyráběl čtyři roky a zas tak vzácný není, běžně se dá pořídit i dnes, a to v běžné inzerci od zhruba půl milionu korun – ale jako u každého ojetého auta platí, že nejlevnější kus není dobrou volbou. Jeho nástupce, současná SQ7 TDI, se v Česku prodává od 2,6 milionu korun.