Hlavní obsah

Software v naftových volkswagenech je nelegální, rozhodl soud EU

Software v naftových vozech německé automobilky Volkswagen, který při určitých teplotách vypíná filtraci emisí, je nezákonný. Rozhodl o tom ve čtvrtek Soudní dvůr Evropské unie. Otevřel tak cestu k odškodnění majitelů aut s tímto softwarem, uvedla agentura AFP. Automobilka Volkswagen nicméně uvedla, že rozhodnutí soudu potvrzuje její právní názor, podle kterého je software přípustný.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Volkswagen (ilustrační foto).

Článek

Soudní dvůr EU v tiskové zprávě uvedl, že software zaručuje splnění mezních hodnot stanovených na unijní úrovni pro emise oxidů dusíku jen tehdy, pohybuje-li se venkovní teplota mezi 15 a 33 stupni Celsia.

„Mimo toto teplotní okno klesá míra recirkulace výfukových plynů až na nulu, což vede k překročení mezních hodnot. Toto teplotní okno je výsledkem aktualizace softwaru předmětných vozidel provedené společností Volkswagen s cílem nahradit software, který je unijním právem zakázán,“ uvedl soud.

Americká dealerství prodávají zánovní, přitom několik let staré dieselové volkswageny

AutoMoto

Volkswagen nicméně reagoval, že teplotní okno v dotčených modelech začíná už od vnější teploty deset stupňů a že recirkulace výfukových plynů zůstává i při nižší teplotě stoprocentně aktivní.

„Volkswagen se domnívá, že rozhodnutí Soudního dvora EU potvrzuje jeho právní názor. Podle kritérií stanovených v rozhodnutí zůstávají teplotní okna používaná ve vozech skupiny VW přípustná,“ uvedla podle agentury Reuters firma.

Automobilka rovněž upozornila, že software motor chrání před riziky v podobě poškození či nehody.

Toto měl být vlajkový volkswagen. Hotovému nástupci phaetonu stála v cestě elektromobilita

AutoMoto

Podle Soudního dvora EU je nicméně software i v takovémto případě zakázaný, jestliže by měl za běžných podmínek provozu fungovat po většinu roku.

Soudní dvůr EU se záležitostí zabýval v důsledku toho, že někteří majitelé vozů značky VW s tímto softwarem se u rakouských soudů domáhají zrušení platnosti kupních smluv. Podle Soudního dvora EU by nyní měly rakouské soudy v konkrétních případech rozhodnout o přípustnosti softwaru, uvedla agentura Reuters.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál již stál automobilku desítky miliard dolarů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám