Článek
Uklouzaný kopec je zapadaný sněhem. Na úzké horské silnici se začíná tvořit kolona automobilů, jejichž pneumatiky jenom bezmocně kloužou a s každou další vteřinou vzdávají boj s adhezí. Pokud v takové chvíli nesedíte v autě s pohonem všech čtyř kol, měli byste sáhnout do kufru a vyndat sněhové řetězy. Nebo ještě lépe: už je mít na hnané nápravě nasazené. V Česku sice nejsou součástí povinné výbavy, na některé silnice ale v zimě bez řetězů za určitých klimatických podmínek nesmíte.
Při koupi řetězů se nevyplatí šetřit, dražší výrobky jsou obvykle kvalitnější a déle vydrží. Navíc, u renomovaných značek najdete i systémy pro snazší nasazení řetězů na pneumatiku a samočinné dopínání. O tom, jaký typ řetězů použít, najdete informaci v manuálu k vašemu autu. Vzhledem k tomu, že kvalitní ocelové řetězy mají boční díly z plastu, nemusí se majitelé litých kol bát poškrábání. Samozřejmostí při výběru jsou takové řetězy, které mají rovnoměrné pokrytí pneumatiky (vhodné jsou krátké čtverhranné články).
Jak řídit se sněhovými řetězy |
---|
1) Manipulaci si předem vyzkoušejte - nečekejte, až za hustého sněžení na noční horské silničce budete poprvé nasazovat řetězy, vyzkoušejte si nasazení v klidu před jízdou. Řetězy nasazujte vždy na hnací nápravu, tj. u většiny vozidel na přední kola. U vozidel s náhonem na všechna čtyři kola se řiďte pokyny výrobce automobilu. |
2) S nasazením nečekejte do chvíle, kdy pneumatiky začnou prokluzovat a auto není schopné jet po sněhem zapadané nebo namrzlé silnici. Řetězy pomohou i při náledí, zkracují brzdnou dráhu a díky nim máte auto lépe pod kontrolou. Některé, zejména horské oblasti mají značkou přikázané nasazení řetězů (často např. v Rakousku). Řetězy příliš nenapínejte, mohly by poškodit pneumatiku. |
3) S nasazenými řetězy nejezděte rychleji než 50 km/h. Nemáte-li řetězy s automatickým napínáním, překontrolujte jejich správné napnutí po zhruba 15 - 20 metrech jízdy od jejich použití. Pokud začnou během jízdy řetězy tlouct do podběhů, je naopak je nutné dopnout. |
4) Krátké úseky bez sněhové pokrývky řetězům nevadí, pokud ale na vozovce není sníh a je předpoklad, že nebude následovat zledovatělý nebo nasněžený úsek, řetězy sundejte. |
5) Životnost řetězům zvýšíte následným osprchováním od soli. Dobré je také obracení řetězů při dalším použití, tzn. nasazovat vždy méně ojetou částí článků nahoru. |
Kvalitní sněhové řetězy stojí zhruba od dvou tisíc korun výše, není ale problém utratit za ně šest sedm tisíc korun; nejlevnější, ale zdaleka ne tak kvalitní, stojí zhruba 400 – 600 korun. Dražší jsou řetězy pro užitková vozidla a SUV.
Ocelové jsou lepší než textilní, které se obvykle jednodušeji nasazují, nenabízejí ale tak dobré „jízdní vlastnosti“ jako řetězy z tradičního materiálu. Dobré je vybírat řetězy od kvalitních výrobců, například Thule, Pewag, Brillant, Compas. Napovědět může i test ADACu v tabulce na konci článku. Takzvané tekuté řetězy ve spreji nelze doporučit, jejich účinnost je malá.
Test sněhových řetězů německého ACE a GTU | |||
---|---|---|---|
Výrobce | obch. název | celk. hodnocení (pořadí) | cena |
Filmer | Super-Gripp | 136 / 200 (5) | 30 euro |
Oberland | Bugelkette | 140 / 200 (4) | 235 euro |
Ottinger | O-Tec | 165 / 200 (3) | 190 euro |
Pewag | SnoxPro | 177 / 200 (1) | 177 euro |
Pewag | RingAutomatik | 115 / 200 (9) | 154 euro |
Rud Comfort | Centrax | 125 / 200 (7) | 300 euro |
Rud-matic | Classic | 167 / 200 (2) | 167 euro |
Thule | K-Summit | 116 / 200 (8) | 382 euro |
Thule | CS 10 | 131 / 200 (6) | 149 euro |