Článek
„Ve Spojených státech je na údržbu silnic každou zimu použito přibližně 27 milionů tun soli. Chloridy se ale v přírodě nerozkládají a dlouhodobě jsou enviromentálním rizikem,“ stojí v novém výzkum washingtonské univerzity o materiálech ve stavebnictví. V České republice silničáři každoročně hlásí kolem 300 tisíc tun posypové směsi se solí na zimu.
Jak řídit ve větru, aby vás neodfoukl jako kus papíru
Zmíněná univerzita na to má odpověď a pro hrozny zároveň našla další dobré využití kromě výroby vína. Ve spojení s dalšími odpady ze zemědělství údajně vytvoří účinnou směs, která zprůjezdní zamrzlou vozovku.
Nejenže led rychleji roztaje, ale směs také podle Xianming Shia, univerzitního profesora ekologického inženýrství, méně škodí vozovce a pro přírodu není závadná.
Řada aut nemusí mít od ledna dálniční známku
Už u současných posypových směsí se experimentálně používají některé přírodní materiály, do kterých byste to neřekli. Jenže podle Traffic Technology Today například řepná šťáva sice zmírní žíravý dopad a zvýší rozmrazivost, ale vyčerpává kyslík, když se váže na vodu. Výzkum nové směsi má dále pokračovat a kdo ví, co jednou budeme sypat na vozovku.