Článek
Používání sluchátek je samozřejmé už mnoho let a zejména cestování či pohyb si bez nich řada lidí nedovede představit. Jezdí s nimi na kole, běhají či jen chodí po ulicích. Podle experimentu Fordu ale člověk se sluchátky reaguje na nebezpečí o 4,2 sekundy později než člověk bez nich. Čtyři sekundy jsou v krizové situaci v provozu věčnost.
Experimentu se zúčastnilo přes 2000 lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie. Základem bylo jejich stanovisko k riziku při řízení auta či skútru, jízdě na kole nebo chůzi. Většina z nich uvedla, že při cestování poslouchá něco ze sluchátek. 56 % lidí uvedlo, že se v minulosti dostalo do nehody anebo k nehodě téměř došlo. 27 % z nich se to stalo, když zrovna používali sluchátka.
Lexus oslepil řidiče za jízdy. Demonstroval tak rizika rozptylování
„Zvuk hraje zásadní roli ve schopnosti porozumět okolí – velmi často důležité věci napřed slyšíme a až pak je vidíme. Sluchátka v provozu můžou zablokovat důležité zvukové vjemy, takže nemusíme zaregistrovat ostatní účastníky provozu poblíž, což je i nás vystavuje riziku,” uvádí dr. Maria Chaitová, profesorka zvukové kognitivní neurovědy na londýnské University College.
Účastníci poté dostali aplikaci do smartphonů, která simulovala pohyb po rušné městské ulici se sluchátky a bez nich. Sledovala se schopnost reagovat na zvukové podněty okolo – např. na sanitku blížící se zezadu. V simulacích se sluchátky v průměru účastníci reagovali o zmíněných 4,2 sekundy později.
Před experimentem uvedlo 44 % účastníků výzkumu, že v pohybu sluchátka nepoužívají. Po něm řeklo 58 %, že už je nikdy používat nebudou. A o 64 % lidí méně řeklo, že plánují i nadále sluchátka pravidelně používat při pohybu městem jako dosud.