Článek
Návrh usnesení sněmovna schválila 127 hlasy ze 145 přítomných poslanců. Předlohu nepodpořili poslanci kolem expremiéra Eduarda Hegera. Jeden z nich, bývalý ministr životního prostředí Ján Budaj, tvrdí, že usnesení je ve prospěch ruských zájmů ve střední Evropě a že Slovensko se potřebuje co nejrychleji zbavit energetické závislosti na Rusku.
Předseda liberální strany Svoboda a solidarita a někdejší ministr hospodářství Richard Sulík zase uvedl, že elektrická vozidla nejsou při zohlednění celého jejich životního cyklu ekologičtější.
Usnesení slovenské sněmovny se bude patrně vztahovat také na postoj Bratislavy k zavedení emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, která bude podle expertů znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Italský ministr dopravy Matteo Salvini v úterý řekl, že Itálie a její spojenci v EU včetně Česka a Slovenska mají dostatek sil na to, aby normu zablokovali.
Itálie a její spojenci včetně ČR mají sílu zablokovat Euro 7, myslí si Salvini
Členské země EU už na konci března schválily pravidla ukončení prodeje aut na benzin a naftu v roce 2035. Před tímto hlasováním evropský výbor slovenské sněmovny zavázal ministra životního prostředí, aby se v EU přidal k zemím, které vystupují proti zákazu prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035 a proti zpřísnění emisních norem pro nová osobní auta a lehká užitková vozidla.
Slovenské ministerstvo životního prostředí pak podle poslanců ovšem poslalo evropskému výboru návrh na změnu slovenské pozice ve prospěch zákazu spalovacích motorů a s ohledem na proceduru přijímání rozhodnutí v této záležitosti mělo následně za to, že jeho návrh byl akceptován bez projednání v tomto výboru. V pondělí předchozí vládu premiéra Eduarda Hegera vystřídal úřednický kabinet.
Nyní schválené usnesení slovenské sněmovny je mírnější než původní rozhodnutí jejího evropského výboru, které počítalo s tím, ze země bude bez jakýchkoliv výjimek proti zavedení zákazu prodeje vozů se spalovacími motory.
Slovensko si už několik let s ohledem na počet obyvatel udržuje pozici největšího výrobce automobilů na světě. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky země. Své továrny mají na Slovensku automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen. K nim přibude závod automobilky Volvo, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska továrnu na výrobu elektrických aut.