Článek
Slovenský dopravní úřad vydal povolení o letové způsobilosti létajícími vozidlu AirCar konstruktéra Štefana Kleina. Společnost Klein Vision tak disponuje všemi potřebnými dokumenty pro provoz a sériové výrobě tak formálně nestojí nic v cestě.
Deník Pravda v této souvislosti poznamenal, že získat povolení nebylo vůbec jednoduché. „Létající automobil musel absolvovat 70 hodin letových zkoušek v souladu s normami Evropské agentury pro bezpečnost letectva (EASA),“ uvedl list. AirCar má za sebou přes 200 vzletů a přistání. Testy obsahovaly také množství letových a výkonnostních manévrů a prokázaly statickou i dynamickou stabilitu v režimu letadla.
Vývoj AirCar trval šest let. „Certifikace AirCar otevírá dveře sériové výrobě efektivních létající aut. Je to oficiální a konečné potvrzení naší schopnosti změnit cestování na střední vzdálenosti,“ řekl Pravdě Klein.
„Dopravní úřad pozorně monitoroval všechny fáze vývoje AirCar. Bezpečnost přepravy je naší nejvyšší prioritou. AirCar kombinuje špičkové inovace s bezpečnostními opatřeními v souladu s normami EASA. Definuje novou kategorii sportovního auta a spolehlivého letadla. Jeho certifikace byla náročná a zároveň fascinující,“ uvedl ředitel divize civilního letectví René Molnár.
Nejdelší let
Zatím nejdelší sedmdesátikilometrový let absolvoval prototyp létajícího automobilu AirCar koncem června 2021 a Klein na něm přeletěl z Nitry do Bratislavy.
Prototyp létajícího automobilu přistál v Bratislavě
Cestovní rychlost AirCaru je 170 kilometrů v hodině a spotřeba 18 litrů benzinu na hodinu letu. „Po instalování stavitelné vrtule se rychlost zvýší na 200 kilometrů v hodině, to už stroj zařadí mezi rychlá letadla,“ řekl Klein.
Stroj vznikl v dílně v Janíkovcích, v současné době městské části Nitry. Létající automobil aktuálně pohání motor o síle 160 koní, ale v konečné fázi bude mít až 300 koní.
Transformaci z letadla na auto a obráceně má na starosti 20 servomotorů a uskuteční se za dvě a půl minuty. „Křídlo se při transformaci sklápí do trupu a není ho vidět,“ upozornil konstruktér. „Na silnici je to velmi rychlý sportovní automobil a po transformaci není problém ani s parkováním,“ dodal Klein.
Na vzlet potřebuje AirCar dráhu dlouhou jen 300 metrů, jeho vzletová rychlost je 120 km/h a letová rychlost 170 km/h. V leteckém módu je AirCar delší o 2,5 metru ve srovnání s módem, který se používá na silnici. Tam má přitom rozměry běžného vozu.
Rozpětí křídel je 8,2 metru. Cílem konstruktéra je dosáhnout maximální rychlost 350 kilometrů v hodině. Cena létajícího automobilu bude začínat na hranici 500 tisíc eur (12,3 milionu korun).