Článek
Léta padesátá a šedesátá jsou v motorismu Spojených států dodnes obdivována a zbožňována. Jedno auto z této doby je však o něco zajímavější než ostatní a ve své době bylo ohromnou hvězdou.
Jmenuje se Golden Sahara a jeho tvůrcem není nikdo jiný než George Barris, jeden z nejslavnějších stavitelů filmových aut, včetně původního Batmobilu. Příběh Golden Sahary se ale začal psát dopravní nehodou.
Barris jel jednou domů z autosalonu v Sacramentu ve svém novém Lincolnu Capri. Spolu s ním jel kamarád Dan Landon ve svém Chevroletu z roku 1949. Tomu se porouchal motor, a tak vůz zapřáhli za Lincoln, aby mohli pokračovat. Pak ale havarovali - podjeli pod náklaďákem se slámou.
Barrisův Lincoln nehoda skalpovala. Posádka byla v pořádku a auto v podstatě taky, jen mu korba náklaďáku urazila střechu. Barris, už tehdy s velkými zkušenostmi ve stavbách unikátních aut, dostal nápad, jak z Lincolnu udělat to nejlepší, co dosud stvořil.
Našel investora - Jamese Skonzakese, známějšího pod pseudonymem Jim Street. Spolu stvořili futuristický vůz, který měl střechu a okna ve tvaru bubliny, zlaté nárazníky připodobněné kulkám a pozlacené panely v dolní části zadních blatníků. Kde byl původně chrom, se nyní skvělo skutečné 24karátové zlato.
Perleťová barva pomocí rybích šupin
Barris na vůz chtěl perleťovou barvu, jenže v 50. letech nic takového neexistovalo. Šel tedy na rybí trh a tam koupil šupiny ze sardinek. Ty smíchal s bílým lakem a nanesl na auto - a výsledkem byla bílo-zlatá perleťová barva. Jediný problém byl, že auto zapáchalo rybinou.
Kabinu zpracovala firma Carson Top Shop Glena Hausera. Sedačky očalounila bílým a zlatým brokátem, na podlaze byl bílý kožich z norka. V palubní desce byla televize, v 50. letech horká novinka, vůz byl vybaven kazetovým rekordérem a vzadu byla lednička.
Barris svůj vůz pojmenoval Golden Sahara, česky Zlatá Sahara, a představil ho na přehlídce Motorama v Los Angeles v roce 1954. Byl hvězdou Barrisova stánku, otáčel se na podstavci a sklidil obrovský úspěch.
V následujících dvou letech s ním Jim Street obrazil mnoho dalších výstav, zčásti ve snaze o návrat své investice. Ta byla obrovská - 25 tisíc dolarů, což je při dnešních cenách ekvivalentem 229 tisíc dolarů, v přepočtu 4,7 miliónu korun.
Street si uvědomil, že se tohle auto vyplácí, a rozhodl se do něj investovat dále. Roku 1956 dohodl u firmy Delphos Machine and Tool Shop v Ohiu zásadní úpravy. Trochu se změnila vizáž - přibylo pozlacených míst, na přídi udělal jednoduchý pár světlometů místo dvěma párům pod mléčným krycím sklem a vzadu se objevily ploutve do V.
Největší a nejzajímavější úpravou však byl systém elektronického řízení. Volant byl odnímatelný a bylo možno řídit pomocí tlačítek před řidičem či spolujezdcem, nebo pomocí joysticku uprostřed, jako v letadle. Tím se dalo i brzdit či zrychlovat.
Vůz měl i autonomní brzdy, které používaly antény v předním nárazníku jako čidla - když antény na něco narazily, vůz zastavil. Kola měla skleněné části, které blikaly při odbočování, a Goodyear pro Golden Saharu vyvinul speciální směs gumy, takže pneumatiky ve tmě světélkovaly.
Elektronický systém měl i dálkový ovladač, pomocí kterého bylo možno nejen na dálku otvírat dveře nebo startovat a vypínat motor, ale i vůz rozjet a zabrzdit. To vše v roce 1956. Celková Streetova investice do vozu se tímto vyšplhala na tehdy omračujících 75 tisíc dolarů - v dnešních penězích zhruba 690 tisíc dolarů, neboli 14,1 miliónu korun.
Jim Street vůz označil „Golden Sahara II” a veřejnosti ho představil znovu. Tentokrát sklidil ještě větší úspěch, protože světu ukázal věc, která jako by přijela z budoucnosti. Zájem byl tak velký, že když byl někde vůz vystaven, rozhlas na to vysílal a noviny tiskly reklamy.
Popularita vozu mu zajistila i místo na stříbrném plátně, konkrétně ve filmu Cinderfella. Street s ním dále jezdil po Státech, ale ne dlouho - na konci 60. let Golden Sahara zmizela z očí.
Fanoušci se samozřejmě ptali, kde jí byl konec. Neztratila se, nebyla ukradena, Street bez vysvětlení auto prostě zavřel do stodoly a nechal ho tak. Nyní, po zhruba půl století, se Golden Sahara opět dostala na světlo světa.
V původním stavu bude nabídnuta v aukci Original Spring Classic 2018, pořádané domem Mecum v květnu letošního roku. Není známa vyvolávací cena, vůz bude prodáván bez minimální ceny.